Τρίτη, 26 Μαΐου 2009

Ε.Μ.Δ.Υ.Δ.Α.Σ.

Ε.Μ.Δ.Υ.Δ.Α.Σ.
ΑΤΤΙΚΗΣ
ΕΝΩΣΗ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΔΙΠΛΩΜΑΤΟΥΧΩΝ ΑΝΩΤΑΤΩΝ ΣΧΟΛΩΝ
ΑΧ. ΠΑΡΑΣΧΟΥ 98-100, 114 75 ΑΘΗΝΑ
ΤΗΛ:210 64.64.282 FAX:210 64.61.296 e-mail emdydasattikis@tee.gr


Αθήνα, 25 Μαΐου 2009


Αρ.Πρωτ.: 2885 Προς: Πίνακας Αποδεκτών

Οι νέοι αυτοκινητόδρομοι της Αττικής και η απαξίωση του ρόλου του Δημόσιου στην πολιτική χωροταξικού και συγκοινωνιακού σχεδιασμού

1. Το έργο «Νέοι αυτοκινητόδρομοι Αττικής», ανακοινώθηκε από τον Υπουργό ΠΕΧΩΔΕ στα πλαίσια της αναγκαίας δημοσιοποίησης - διαβούλευσης της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, χωρίς καμία επιστημονική τεκμηρίωση της αναγκαιότητάς του σε επίπεδο των κυκλοφοριακών και χωροταξικών αναγκών που εξυπηρετεί. Το έργο προωθείται από την ΕΥΔΕ Ε.Π.Α. και ΙΩΝΙΑΣ ΟΔΟΥ.
2. Το έργο ανατρέπει βασικές αρχές του θεσμοθετημένου Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας (Ρ.Σ.Α – Ν.1515/85 με μικρές προσθήκες στους Νόμους 2052/92 και 2730/99). Η πρακτική αυτή (αποσπασματική προώθηση μεγάλων οδικών έργων που αλλοιώνουν τη φιλοσοφία του ολοκληρωμένου σχεδιασμού), έρχεται σε σύγκρουση με τις επιταγές του Αρ 24 του Συντάγματος, περί χωροταξίας και προστασίας του περιβάλλοντος, όχι μόνο από νομική άποψη αλλά και στο επίπεδο της πάγιας θεσμοθετημένης και ακολουθούμενης διαδικασίας που επιβάλλει ευρεία διαβούλευση και συμμετοχή όλων των εμπλεκομένων στο σχεδιασμό φορέων (Υπηρεσίες ΠΕΧΩΔΕ, ΟΤΑ Α και Β βαθμού και κοινωνικοί φορείς). Υπενθυμίζουμε τον ευρύ δημόσιο διάλογο που είχε προηγηθεί για την θεσμοθέτηση του ΡΣΑ τόσο την περίοδο 1979-80, όσο και 1983-85, διάλογο στον οποίο είχαν συμμετάσχει δημιουργικά οι μηχανικοί της Δημόσιας Διοίκησης και οι ελεύθεροι επαγγελματίες μέσω των επαγγελματικών τους φορέων.
3. Βασική αρχή του ΡΣΑ στην στρατηγική θεώρηση του τομέα των μεταφορών, είναι η προώθηση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς και κυρίως σταθερής τροχιάς και η ολοκλήρωση του συστήματος οδικών δακτυλίων και όχι η διαιώνιση του ακτινικού οδικού συστήματος που διευκολύνει την προσέλκυση του ΙΧ αυτοκινήτου στο ήδη βεβαρημένο λεκανοπέδιο και κυρίως στις κεντρικές του περιοχές. Παράλληλα το ΡΣΑ δίνει έμφαση στην προστασία του περιαστικού πράσινου και της αγροτικής γης της Αττικής με ρητή αναφορά στο περιορισμό των οικιστικών επεκτάσεων, και στην ανάγκη οικολογικής ανασυγκρότησης της Αττικής. Το μοντέλο της οικοπεδοποίησης της πεδιάδας των Μεσογείων που εξυπηρετεί αυτό το έργο, σε συνδυασμό με τις θηριώδεις αναπτύξεις εμπορικών κέντρων γύρω από το αεροδρόμιο βρίσκεται ακριβώς στον αντίποδα αυτών των αρχών.
4. Σήμερα που το φαινόμενο της κλιματικής αλλαγής αλλά και η πετρελαϊκή κρίση, έχουν αναδείξει την «επικαιρότητα» του ΡΣΑ του 85, επικαιρότητα που συμπίπτει και με τις αρχές της «βιώσιμης αστικής κινητικότητας», είναι αδιανόητο το ίδιο το Υπουργείο Περιβάλλοντος να αγνοεί τα θέματα αυτά και αντί να συμβάλλει στην εφαρμογή των καινοτόμων προβλέψεων του ΡΣΑ, με την ολοκλήρωση των προβλεπόμενων έργων (όπως του προαστιακού σιδηρόδρομου ως το Λαύριο) να προωθεί έργα που απλά διευκολύνουν το ΙΧ, χωρίς να εντάσσονται στην ολοκληρωμένη πολιτική του ΡΣΑ για την ανασυγκρότηση του προβληματικού αστικού ιστού του Λεκανοπεδίου.
5. Τα σημεία στα οποία το έργο έρχεται σε σύγκρουση με τις προβλέψεις του θεσμοθετημένου με βάση το ΡΣΑ σχεδιασμού είναι τα εξής:
· Στο ισχύον Ρ.Σ.Α (και τα εγκεκριμένα ΓΠΣ των Δήμων της νοτιο-δυτικής πλευράς του Υμηττού) προβλέπεται η επέκταση του υφιστάμενου Οδικού άξονα Καρέα- Αλίμου πάνω από τους Δήμους Ηλιούπολης-Αργυρούπολης και στη συνέχεια πάνω από τον Δήμο Γλυφάδας έως την Λεωφόρο Βουλιαγμένης, αλλά με έργο πολύ μικρότερης κλίμακας (δευτερεύον οδικό δίκτυο μικρότερης εμβέλειας ακόμα και από τις λεωφόρους Βουλιαγμένης και Ποσειδώνος). Στα προωθούμενα από το ΥΠΕΧΩΔΕ σχέδια η διατομή του έργου είναι άλλης κλίμακας (ελεύθερη λεωφόρος, δηλαδή ένα έργο που «προσφέρεται» για ΣΔΙΤ)) και το γεγονός ότι προβλέπεται σε μεγάλο βαθμό η υπογειοποίησή του δεν σημαίνει ότι αναιρούνται οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις από τέτοιας κλίμακας χωματουργικές επεμβάσεις στον Υμηττό, αλλά και από τις συνεπαγόμενες οδικές μετακινήσεις.
· Στο θεσμοθετημένο Ρ.Σ.Α προβλέπεται η οδική σύνδεση του χώρου του πρώην αεροδρομίου Ελληνικού με τον χώρο του νέου αεροδρομίου των Μεσογείων δια μέσου σήραγγας στον Υμηττό, (προσθήκη του Ν 2730/99), με στόχο να εξυπηρετήσει τη σύνδεση των νοτίων προαστίων με το Αεροδρόμιο που σήμερα εξυπηρετούνται πλημμελώς από την λεωφ. Βάρης Κορωπίου. Στα προωθούμενα από το ΥΠΕΧΩΔΕ σχέδια, δεν εμφανίζεται αυτή η σύνδεση, αλλά κάποια άλλη, αρκετά χιλιόμετρα μακριά, σε σημείο πού δεν προβλέπεται από το Ρ.Σ.Α και συγκεκριμένα στην περιοχή Σακέτα (Βύρωνας) με κατεύθυνση προς Κορωπί αφενός και το κέντρο της Αθήνας αφετέρου. Η περιοχή που θα καταστραφεί με τον κόμβο αυτό, που είναι το δασωμένο τμήμα του αισθητικού δάσους Καισαριανής, εντάσσεται στη ζώνη προστασίας του Υμηττού, ακόμα και με το νέο προς τροποποίηση ΠΔ θεωρείται ζώνη ήπιων δραστηριοτήτων αναψυχής.
· Ανάλογοι μεγάλης κλίμακας ανισόπεδοι κόμβοι προβλέπονται νοτιότερα για τη σύνδεση της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφ. Υμηττού με το τοπικό οδικό δίκτυο των Δήμων της περιοχής, σε διαφορετικές θέσεις από τα εγκεκριμένα Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια (ΓΠΣ) των γειτονικών Δήμων
· Στο θεσμοθετημένο Ρ.Σ.Α δεν προβλέπεται κανένας νέος οδικός άξονας στην ανατολική πλευρά του Υμηττού, ενώ στα προωθούμενα από το ΥΠΕΧΩΔΕ σχέδια, εμφανίζεται ένας νέος επιφανειακός, κυρίως, αυτοκινητόδρομος μήκους 13,8 χλμ, που ξεκινά από τον υπό κατασκευή Ανισόπεδο Κόμβο Κορωπίου και φθάνει στην παραλιακή Λεωφ. Σουνίου, στην περιοχή Αγ. Μαρίνας.
6. Η ΕΜΔΥΔΑΣ Αττικής επισημαίνει την βαρύτατη ευθύνη που αναλαμβάνει ο Υπουργός ΠΕΧΩΔΕ απέναντι στον αθηναϊκό λαό και τις μελλοντικές γενεές και τον καλεί να αποσύρει το μεγαλεπίβολο αυτό έργο που το μόνο που εξυπηρετεί είναι η διαιώνιση του δοκιμασμένου και αποτυχημένου μοντέλου «φτηνής ανάπτυξης» εις βάρος του περιβάλλοντος. Καλεί δε μέλη της να επισημάνουν στα πλαίσια του υπηρεσιακού τους ρόλου και θέσης την ανάγκη ριζικής αναμόρφωσης του προωθούμενου σχεδιασμού μεταφορών και να συμβάλλουν στην εφαρμογή των ορθών αρχών σχεδιασμού όπως έχουν θεσμοθετηθεί από το ΡΣΑ.

Η Επιτροπή Περιβάλλοντος της ΕΜΔΥΔΑΣ ΑΤΤΙΚΗΣ


ΠΙΝΑΚΑΣ ΑΠΟΔΕΚΤΩΝ


Υπουργό ΠΕΧΩΔΕ
Κόμματα Βουλής
ΑΔΕΔΥ
ΤΕΕ & Ενημερωτικό Δελτίο ΤΕΕ
Π.Ο. ΕΜΔΥΔΑΣ
Δ.Σ.Α.
Ημερήσιος Τύπος
Παναττικό Δίκτυο
Σύλλογοι Μηχανικών
Εργοληπτικά Σωματεία

Δεν υπάρχουν σχόλια: