Σάββατο, 15 Μαρτίου 2008

1η Επιστημονική Διημερίδα με θέμα τον Κηφισό«Ολοκληρωμένη προσέγγιση στα προβλήματα του Κηφισού»

ΟΛΟΚΛΗΡΩΘΗΚΕ Η 1η Επιστημονική Διημερίδα με θέμα τον Κηφισό, που διοργανωσε Το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο σε συνεργασία με τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Ανατολικής Αττικής και με τον Φορέα Διαχείρισης και Ανάπλασης του ποταμού Κηφισού Αττικής και των Παραχειμάρρων με θέμα «Ολοκληρωμένη προσέγγιση στα προβλήματα του Κηφισού»

Περιλήψεις των εισηγήσεων μπορείτε να βρήτε

http://www.itia.ntua.gr/kephisos/conf2008/programm2008/abstractfolder/kephabs

Διαβάστε περισσότερα στην διευθυνση

http://www.itia.ntua.gr/kephisos/conf2008

Ο Κηφισός θα πλημμυρίζει σε 20 χρόνια

EΛΛAΔA Hμερομηνία δημοσίευσης: 14-03-08



Ο Κηφισός θα πλημμυρίζει σε 20 χρόνια
Σε πολλά σημεία η διοχετευτικότητά του είναι οριακή
Του Σπυρου Καραλη

Ο Kηφισός, ο κυριότερος αποδέκτης των ομβρίων υδάτων του Λεκανοπεδίου, με έκταση λεκάνης απορροής 381,10 τ.χλμ. και μήκος διαδρομής 22 χλμ. δεν αντέχει άλλη υποβάθμιση. Και κυρίως, δεν μπορεί πλέον να ανταποκριθεί μακροπρόθεσμα στα αντιπλημμυρικά του καθήκοντα, όπως τονίστηκε στην επιστημονική διημερίδα που διοργάνωσε το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο σε συνεργασία με τη νομαρχία Ανατολικής Αττικής και τον Φορέα Διαχείρισης Κηφισού για τα προβλήματα, περιβαλλοντικά και άλλα, που αντιμετωπίζει το ποτάμι της Αθήνας. «Οι σχεδιασμοί των αντιπλημμυρικών έργων στο Λεκανοπέδιο, έχουν εκτιμηθεί παλαιότερα χωρίς να έχει επαληθευθεί εκ των υστέρων εάν ανταποκρίνονται στις συνθήκες που εν τω μεταξύ έχουν δημιουργηθεί, όπως λογου χάρη, άναρχη αστικοποίηση, πυρκαγιές, κλιματολογικές αλλαγές, με επακόλουθο σήμερα να είναι αδήριτη η ανάγκη εκπόνησης επικαιροποιημένου σχεδιασμού αντιπλημμυρικής προστασίας», τόνισε ο Πολιτικός Μηχανικός και Μελετητής Υδραυλικών Εργων κ. Ανδρέας Νικολόπουλος.

Η διευθέτηση του Κηφισού άρχισε πριν από δεκαετίες και ολοκληρώθηκε σταδιακά σε συνδυασμό με τη δημιουργία της Λεωφόρου Κηφισού, μόλις το 2004. Συγκεκριμένα, ο ποταμός Κηφισός από τις Τρεις Γέφυρες μέχρι και την εκβολή του είναι οριστικά διευθετημένος και δεν επιδέχεται καμία επέμβαση, για αύξηση της διοχετευτικότητάς του. Η διοχετευτικότητα στο διευθετημένο οριστικά Κηφισό, στην αρχή του κλειστού τμήματος στις Τρεις Γέφυρες ανέρχεται σε 400 κυβικά μέτρα ανά δευτερόλεπτο και στο πέρας του κλειστού τμήματος στην Αγ. Αννης σε 700 μ3/δλ. Στο ανοικτό ανάντη στην Αγ. Αννης σε 1.100 μ3/δλ και κατάντη μέχρι την εκβολή του σε 1.400 μ3/δλ.

Από Τρεις Γέφυρες έως Αγ. Αννης

Από τις Τρεις Γέφυρες μέχρι την Αγ. Αννης ο ποταμός είναι πλήρως καλυμμένος και επ’ αυτού έχει δημιουργηθεί η Λεωφόρος Κηφισού. Σημειώνεται ότι σε όλο το έργο, από τις Τρεις Γέφυρες μέχρι την εκβολή του, δεν έχουν κατασκευαστεί τα απαιτούμενα και προβλεπόμενα από τις σχετικές μελέτες φρεάτια επισκέψεως, αερισμού, έργα εισόδου προσωπικού και μηχανημάτων κ.ά. με επακόλουθο να μην γνωρίζουμε την κατάσταση που επικρατεί στο υδραυλικό έργο και να είναι αδύνατος ο έλεγχος, η συντήρηση και επισκευή ζημιών κ.λπ. στον ποταμό και τις συμβολές των συμβαλλόντων ρεμάτων. «Η άποψη που επικρατεί, ότι μετά την ολοκλήρωση κατασκευής των έργων διευθέτησης του Κηφισού, το ποτάμι θα αντέχει βροχές 50ετίας δεν είναι ακριβής. Η άποψη αυτή αντιστοιχεί σε προβλέψεις που είχαν γίνει πριν από 35 χρόνια, όταν άρχισε η μελέτη και εκτέλεση έργων στον Κηφισό. Ομως η ανεξέλεγκτη και αλόγιστη επέκταση της πόλης και οι καταστροφικές πυρκαγιές, έχουν ανατρέψει αυτές τις προβλέψεις. Από τα υφιστάμενα και μη επικαιροποιημένα σχετικά στοιχεία, εκτιμάται ότι ο Κηφισός θα μπορεί να διοχετεύσει πλημμύρες το πολύ για τα επόμενα 20 χρόνια», τόνισε ο κ. Νικολόπουλος και συνέχισε λέγοντας: «Χρειάζεται να προχωρήσει άμεσα η μελέτη Διαχείρισης του Κηφισού που έχει ήδη δρομολογηθεί από το ΥΠΕΧΩΔΕ ώστε να αξιολογηθεί η κατάσταση του έργου (υδραυλικού και οδικού) και παράλληλα να γίνουν τα απαραίτητα έργα για την ανανέωση των στάσιμων νερών στις εκβολές του ποταμού. Σε αυτό τμήμα η κατάσταση είναι δραματική και ελλοχεύουν κίνδυνοι για τη δημόσια υγεία».

http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_ell_2_14/03/2008_262806

Δεξαμενές αποβλήτων στον Κηφισό

Hμερομηνία δημοσίευσης: 21-02-08



Δεξαμενές αποβλήτων στον Κηφισό
Του Σπυρου Καραλη

Πρόβλημα όμως, και μάλιστα αρκετά σοβαρό, προκύπτει και από τις δύο τσιμεντένιες δεξαμενές υποδοχής των αποβλήτων του νοσοκομείου που οι υπεύθυνοι του έργου επέλεξαν να κατασκευάσουν στην κοίτη του Κηφισού και σε ελάχιστη απόσταση από τον αγωγό της ΕΥΔΑΠ μέσω του οποίου γίνεται η υδροδότηση της Αθήνας από τη λίμνη του Μαραθώνα. Σύμφωνα με την κατασκευάστρια εταιρεία, η τοποθεσία αυτή επιλέχθηκε, αφού στον χώρο που είχε αρχικά προβλεφθεί, πλησίον του κεντρικού κτιρίου, διαπιστώθηκε πρόβλημα σταθερότητας του εδάφους. Ωστόσο, προκύπτουν σοβαρά ερωτήματα για την απόφαση αυτή.

«Με τη λειτουργία του νοσοκομείου στις δεξαμενές θα καταλήγουν ραδιενεργά απόβλητα. Ας μην ξεχνάμε ότι το νοσοκομείο είναι ογκολογικό. Εύλογα λοιπόν διερωτάται κανείς τι θα γίνει σε περίπτωση διαρροής από κάποιο σεισμό ή ατύχημα και πού θα καταλήξουν τα νοσοκομειακά απόβλητα; Στον Κηφισό ή, ακόμη χειρότερα, στον κεντρικό αγωγό της ΕΥΔΑΠ και εν συνεχεία στις βρύσες μας; Δεν κινδυνολογούμε, αλλά είναι τουλάχιστον παράδοξο αυτό που συμβαίνει», τονίζει ο αντιδήμαρχος Κηφισιάς κ. Πάνος Μπόζος και συνεχίζει. «Είναι επίσης περίεργο ότι η εταιρεία δεν έχει ακόμη προσκομίσει οικοδομική άδεια από το αρμόδιο πολεοδομικό γραφείο. Στην Πολεοδομία Κηφισιάς δεν έχει εκδοθεί καμία άδεια για τις συγκεκριμένες κατασκευές». «Στον Φορέα Διαχείρισης Κηφισού δεν έχουν υποβληθεί από την κατασκευάστρια εταιρεία έγγραφα που να αποδεικνύουν ότι υπάρχει άδεια από κάποια αρμόδια υπηρεσία για την κατασκευή των κτισμάτων, ούτε άλλα σχετικά με την περιβαλλοντική μελέτη. Δεν υπάρχει επίσης καμία γνωμοδότηση του Φορέα για το συγκεκριμένο έργο. Τα δύο κτίσματα βρίσκονται στο όριο της προστατευόμενης ζώνης και σαφέστατα δεν συνάδουν με τις υποσχέσεις των αρμοδίων ότι θα σταματήσει η υποβάθμιση του παρακηφίσιου τοπίου», σημειώνει ο γραμματέας του Φορέα κ. Ντίνος Λάσκαρης. Από την πλευρά της η Δημόσια Επιχείρηση Ανέγερσης Νοσηλευτικών Μονάδων (ΔΕΠΑΝΟΜ) με έγγραφο τονίζει ότι η θέση των κτισμάτων βρίσκεται μέσα στα όρια του οικοπέδου και εκτός της ζώνης προστασίας του Κηφισού και ότι η όδευση των αγωγών αποχέτευσης λυμάτων δεν κατευθύνεται προς τη ζώνη προστασίας.


http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_ell_2_21/02/2008_260076

Πέμπτη, 13 Μαρτίου 2008

Σε κίνδυνο η ιστορική κληρονομιά στον Κηφισό

http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_ell_100074_13/03/2008_262600


Hμερομηνία δημοσίευσης: 13-03-08

Σε κίνδυνο η ιστορική κληρονομιά στον Κηφισό
Του Σπυρου Καραλη
Σε κοινή πορεία με το φυσικό περιβάλλον του ποταμού Κηφισού, που όλο και υποβαθμίζεται, βρίσκονται και τα ιστορικά μνημεία που κείνται γύρω από τον ποταμό. Εχουν αφεθεί και αυτά στην τύχη τους, πλήρως εκτεθειμένα σε καιρικές συνθήκες και συμφέροντα, και κινδυνεύουν άμεσα.
Τα σημαντικότερα από αυτά είναι τμήματα του Αδριάνειου υδραγωγείου, που βρίσκονται στο βόρειο τμήμα του ποταμού, το Ιερό της Κυβέλης στα όρια Μοσχάτου και Νέου Φαλήρου, όπως και τμήμα από τα Μακρά Τείχη. Από το 2004 βρίσκονται κομματιασμένα και στοιβαγμένα προχείρως σε διάφορα σημεία στο Μοσχάτο και στο Νέο Φάληρο, περιμένοντας τους υπευθύνους να ασχοληθούν -επιτέλους- με την προστασία της ιστορικής μας κληρονομιάς.
Το θέμα αναμένεται να απασχολήσει, μεταξύ άλλων, την επιστημονική διημερίδα για τον Κηφισό, που διοργανώνουν το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο σε συνεργασία με τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Ανατολικής Αττικής και με τον Φορέα Διαχείρισης και Ανάπλασης Κηφισού. «Ο ποταμός είναι άρρηκτα δεμένος όχι μόνον με το φυσικό περιβάλλον της Αθήνας, αλλά και με την ιστορία της. Κατά συνέπεια, όταν μιλάμε για την ανάγκη να προστατευτεί το τοπίο, μιλάμε και για την προστασία των ιστορικών μνημείων του Κηφισού», σημειώνει στην «Κ» ο γραμματέας του Φορέα Διαχείρισης κ. Ντίνος Λάσκαρης.
Το Ιερό της Κυβέλης, όπως και τμήμα από τα Μακρά Τείχη, που στην αρχαιότητα ένωναν Αθήνα και Πειραιά εξασφαλίζοντας την επικοινωνία σε περίπτωση εχθρικής επίθεσης, ανακαλύφθηκαν κατά την εκσκαφή για την κατασκευή της λεωφόρου πάνω από τον Κηφισό. Η ύπαρξη του τείχους εκεί ήταν γνωστή στους αρχαιολόγους από χρόνια, καθώς ένα τμήμα του είχε βρεθεί ήδη όταν κατασκευαζόταν η οδός Πειραιώς. Ακόμη, άλλα τμήματα των Τειχών είχαν βρεθεί κατά καιρούς σε διάφορα σημεία κοντά στις γραμμές των ΗΣΑΠ. Αυτό που δεν γνώριζαν ήταν η ύπαρξη του Ιερού της Κυβέλης, που χρονολογείται πιθανότατα στον 5ο αιώνα π.Χ. «Δυστυχώς η εκπόνηση μελέτης από το ΥΠΕΧΩΔΕ που ήταν υπεύθυνο για το έργο δεν έχει ακόμη γίνει, με αποτέλεσμα τα μεν Μακρά Τείχη να παραμένουν όπως τα άφησαν, το δε Ιερό να κινδυνεύει άμεσα, καθώς δεν έγιναν οι απαραίτητες εργασίες για την προστασία του. Προκειμένου ο χώρος να καλυφθεί με ειδικό σκέπαστρο για να προφυλαχθούν οι αρχαιότητες από τις φθορές πρέπει να κατασκευαστεί από το ΥΠΕΧΩΔΕ ένα τοιχίο αντιστήριξης, που όμως δεν έχει ακόμη γίνει», σημειώνει η αρχαιολόγος της ΚΣΤ΄ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων κ. Μαρία Πετριτάκη. «Χρειάζεται να γίνουν όλες οι απαραίτητες προσπάθειες για την ανάδειξη των αρχαιολογικών χώρων που βρίσκονται πέριξ του ποταμού», καταλήγει η κ. Πετριτάκη. «Ενα κομμάτι της ιστορίας μας θυσιάστηκε για την κατασκευή της υπερυψωμένης λεωφόρου, ενός έργου που υποβάθμισε δραματικά την ποιότητα ζωής στο παραλιακό μέτωπο. Η καταστροφή των Τειχών είναι μια ακόμη απόδειξη ότι το συγκεκριμένο έργο έγινε πρόχειρα και με στόχο να εξυπηρετήσει συγκεκριμένες ανάγκες και συμφέροντα ιδιωτών. Η νέα λεωφόρος επέφερε αισθητική και περιβαλλοντική υποβάθμιση. Είναι θλιβερό για ένα τέτοιο έργο να βλέπουμε σήμερα τα κομμάτια της ιστορίας μας μέσα σε πλαστικές σακούλες. Και τραγικότερο να μην συγκινείται κανείς εκ των λεγόμενων αρμοδίων από την εικόνα αυτή», λέει ο κ. Απόστολος Αλωνιάτης από τον σύλλογο ΚΗΦΙSOS.
Λίγο - πολύ παρόμοια είναι και η κατάσταση στα τμήματα του Αδριάνειου υδραγωγείου στο ανοιχτό τμήμα του ποταμού. «Το υδραγωγείο είναι ένα έργο τεχνολογικής ωριμότητας. Βλέποντας, όμως, την κατάσταση στην οποία βρίσκονται σήμερα τα τμήματά του και την αδιαφορία, αναρωτιέμαι αν αξίζουμε αυτή την πλούσια κληρονομιά», τονίζει ο δρ μεταλλειολόγος - μηχανικός κ. Σ. Χιώτης. «Ο σχεδιασμός και η κατασκευή του υδραγωγείου εντυπωσιάζει και τους σύγχρονους μηχανικούς. Χωρίς τα σύγχρονα τεχνολογικά μέσα κατάφεραν και πέρασαν σήραγγες σε βάθος τεσσάρων μέτρων κάτω από την κοίτη του Κηφισού. Από σεβασμό και μόνον στην υψηλή επιστημονική κατάρτιση των κατασκευαστών του θα έπρεπε στοιχειωδώς να είχαμε αναδείξει τα εναπομείναντα ίχνη του υδραγωγείου. Είναι κρίμα να βλέπεις μνημεία παρατημένα...», καταλήγει ο κ. Χιώτης.
To υδραγωγείο
Επισκεπτόμενος την Αθήνα του 120 μ.Χ. ο Αδριανός έδωσε εντολή για την κατασκευή ενός εκτεταμένου υδραγωγείου, που θα κάλυπτε τις αυξανόμενες ανάγκες υδροδότησης της πόλης. Σχεδιάστηκε ένα περίπλοκο σύμπλεγμα από υπόγειες σήραγγες συνολικού μήκους άνω των 25 χλμ. Κάποιοι ιστορικοί υποστηρίζουν ότι το έργο είχε ξεκινήσει να κατασκευάζεται από το 117 και ότι αποπερατώθηκε το 161, άλλοι κάνουν λόγο για το διάστημα μεταξύ 125 και 140 και άλλοι προσδιορίζουν το χρόνο κατασκευής του μεταξύ 134 και 140. Ο σχεδιασμός του Αδριάνειου υδραγωγείου αποσκοπούσε στη συγκέντρωση και διοχέτευση προς την πόλη υδάτων προερχόμενων από τις πηγές της Πάρνηθας και της Πεντέλης.

Τρίτη, 11 Μαρτίου 2008

΄΄ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΚΑΙ ΓΥΝΑΙΚΕΣ - ΩΡΑ ΝΑ ΜΙΛΗΣΟΥΜΕ΄΄

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ

Το Λιμάνι της Αγωνίας, σε συνεργασία με την Παγκόσμια Πορεία Γυναικών & τη Δημοτική Κίνηση Κορυδαλλού Πάμε Αλλιώς, σας καλούν,
την Τετάρτη 12 Μάρτη & ώρα 19:00, στην Αίθουσα του Συνδέσμου Αποφοίτων της Ιωνιδείου Σχολής (Πραξιτέλους 236 Πειραιάς),
στην εκδήλωση – συζήτηση με θέμα :
΄΄ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΚΑΙ ΓΥΝΑΙΚΕΣ - ΩΡΑ ΝΑ ΜΙΛΗΣΟΥΜΕ΄΄
Ομιλήτριες Σίσυ Βωβού, Παγκόσμια Πορεία Γυναικών Ζωή Γεωργίου, ΣυνδικαλίστριαΒλασία Παπαθανάση, Πρόεδρος της Ένωσης ΚαθαριστριώνΚωνσταντίνα Κούνεβα, ΜετανάστριαΣυντονίστρια : Ελένη Σταματάκη
Στη συζήτηση θα παρέμβουν, Συνδικαλίστριες και Εργαζόμενες Γυναίκες

ΚΙ ΑΛΛΟ ΕΓΚΛΗΜΑ ΤΟΥ ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΥ ΣΗΜΕΡΑ

ΚΙ ΑΛΛΟ ΕΓΚΛΗΜΑ ΤΟΥ ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΥ ΣΗΜΕΡΑ

--------------------------------------------------------
Χωρίς προβλήματα διεξάγονται πλέον τα δρομολόγια του προαστιακού που είχαν διακοπεί νωρίτερα λόγω δυστυχήματος στον Κολωνό.Ένας άνδρας ανασύρθηκε νεκρός όταν κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες έπεσε στις ράγες.
(Πηγή: www.skai.gr)
----------------------------------------------------------

Τί πειράζει να σκοτώνονται μερικές δεκάδες άνθρωποι κάθε χρόνο;
Τι πειράζει να χωριστούν οι συνοικίες της πόλης στη μέση;
- να εξαφανιστούν δεκάδες χιλιόμετρα πράσινου διαδρόμου;
- να γεμίσει ο τόπος αυτοκίνητα και ανισόπεδες διαβάσεις – τέρατα;
Αρκεί να μην καθυστερήσει η κατασκευή του εμπορικού κέντρου Σταθμού Λαρίσης (95000 τ.μ) και του εμπορικο-αθλητικού κέντρου του Σεράφειου (35000 τ.μ)


Πόσο αξίζουν οι ζωές μας γι αυτούς;

Το Σάββατο 8/3 στις 9 π.μ ένα τρένο του Προαστιακού παρέσυρε και σκοτωσε έναν ακόμα συμπολίτη μας στο ύψος της Λεωφόρου Αθηνών.
Το θύμα ήταν περίπου 55 χρονών και απ ότι φαίνεται επέστρεφε απο το γειτονικό Super Market.
Πολύ βιαστικά έγινε ο απεγκλωβισμός του νεκρού και η «διερεύνιση» των συνθηκών του ατυχήματατος απο την Αστυνομία και την Πυροσβεστική, ώστε να προληφθούν οι αντιδράσεις των κατοίκων και ο ενδεχόμενος αποκλεισμός των γραμμών.

Οι κάτοικοι –αυτοοργανωμένοι σε τοπικές επιτροπές- ζητούν εδώ και χρόνια την υπογειοποιηση των γραμμών σε όλο το μήκος του αστικού ιστού,

Η Κυβέρνηση, ο Δήμος και ο ΟΣΕ, επιμένουν να κυκλοφορούν τα τρένα του Προαστιακού με μεγάλες ταχύτητες επίγεια, επιλέγοντας να υψώσουν τείχη γύρω απο τις γραμμές, που θα χωρίσουν τις συνοικίες στη μέση με ότι συνεπάγεται αυτό για τη ζωή των κατοίκων τους.

Πόσο αξίζουν οι ζωές μας γι αυτούς;

Πέμπτη 13 Μαρτίου ώρα 17:00
ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΤΩΝ ΚΑΤΟΙΚΩΝ πάνω στη σιδηροδρομική γραμμή.
Στην αρχή της Λεωφ. Αθηνών – Αχιλλέως.- Κωνσταντινουπόλεως.

ΟΧΙ ΣΤΙΣ ΥΠΟΓΕΙΕΣ ΖΩΕΣ
ΝΑΙ ΣΤΙΣ ΥΠΟΓΕΙΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ

Καλεί η: «Πρωτοβουλία Κατοίκων 3ου Διαμερίσματος για Υπόγειο Προαστιακό»
Επικοινωνία: nmrt@ath.forthnet.gr 210 3453877


(*) Την Τετάρτη 12/3, στις 18:00, στην αίθουσα εκδηλώσεων του 4ου Δημοτ. Διαμερίσματος (Λένορμαν & Αλεξανδρείας), οι συναγωνιστές – γείτονες της επιτροπής του 4ου Δ/ματος οργανώνουν ημερίδα ενημέρωσης – δημόσιας συζήτησης και συντονισμού για το πρόβλημα των επίγειων γραμμών του ΟΣΕ.

ΟΧΙ ΣΤΟ MALL ΓΑΛΑΤΣΙΟΥ ΚΑΙ ΣΤΟ MALL No 2 ΣΤΟ ΜΑΡΟΥΣΙ

ΟΧΙ

ΣΤΟ MALL ΓΑΛΑΤΣΙΟΥ ΚΑΙ ΣΤΟ MALL No 2 ΣΤΟ ΜΑΡΟΥΣΙ

ΚΟΙΝΗ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΠΑΡΑΤΑΞΕΩΝ ΚΑΙ ΦΟΡΕΩΝ ΤΩΝ ΔΗΜΩΝ ΑΜΑΡΟΥΣΙΟΥ, ΓΑΛΑΤΣΙΟΥ, ΝΕΟΥ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ, ΝΕΑΣ ΙΩΝΙΑΣ ΚΑΙ ΧΑΛΑΝΔΡΙΟΥ

1. ΤΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ

Τα τελευταία χρόνια η Αθήνα υφίσταται μια τριπλή επίθεση: σαν πόλη, στο περιβάλλον που αναπνέουμε και στη δομή του εμπορίου της. Το πρόσχημα αυτής της επίθεσης είναι η αξιοποίηση των Ολυμπιακών ακινήτων. Τρεις είναι και οι στυλοβάτες αυτής της επίθεσης, που βρίσκονται σε στενή συνεννόηση μεταξύ τους.
Ø Πρώτος στυλοβάτης είναι το Υπουργείο Οικονομικών που διαμορφώνει στη συγκεκριμένη περίπτωση τη κυβερνητική πολιτική και το νομοθετικό πλαίσιο. Με το Ν. 3342/2005 που ψήφισε η Ν.Δ. εκχωρούνται σε ιδιώτες επενδυτές από την ΟΛΥΜΠΙΑΚΑ ΑΚΙΝΗΤΑ Α.Ε. το Ολυμπιακό Γυμναστήριο Γαλατσίου και το Διεθνές Κέντρο Ραδιοτηλεόρασης στο Μαρούσι για τη κατασκευή εμπορικών κέντρων 45.000 τ.μ. και 48.000 τ.μ. αντίστοιχα, μεγάλων όσο και το MALL στη Νερατζιώτισα περίπου. Με το Ν. 3377/2005 η αδειοδότηση εμπορικών κέντρων στην Αθήνα – σε αντίθεση με τη περιφέρεια – δεν οφείλει να λάβει υπόψη της την επίδραση στη τοπική οικονομία, την επίπτωση στο περιβάλλον και την επιβάρυνση από τις μετακινήσεις! Η απορύθμιση της αγοράς συνεχίζεται με νέα υπουργική απόφαση του 2007 που εξαιρεί όσα καταστήματα λειτουργούν σ’ εμπορικά κέντρα από το νόμο για τις εμπορικές μισθώσεις, δίνοντας τη δυνατότητα του συμψηφισμού του ΦΠΑ στα μισθώματα.
Ø Δεύτερος στυλοβάτης είναι το στενό πρωθυπουργικό περιβάλλον που προωθεί με κάθε θεμιτό κι αθέμιτο τρόπο αυτή τη πολιτική, συγκεκριμένα οι Σπ. Κλαδάς και Χρ. Χατζηεμμανουήλ, προϊστάμενοι μέχρι πρόσφατα της Γ.Γ. Ολυμπιακής Αξιοποίησης και των Ολυμπιακών Ακινήτων Α.Ε. αντίστοιχα. Μερικά από τα μέσα που χρησιμοποίησαν σχετικά, ήσαν οι παραπλανητικές υποσχέσεις όπως και η διαμοίραση μεγάλου μέρους της κινητής Ολυμπιακής περιουσίας για να κλείσουν στόματα και να έχουν ευνοϊκή δημοσιότητα.
Ø Τρίτος στυλοβάτης αυτής της εισβολής στη πόλη είναι μεγάλα τραπεζικά, κατασκευαστικά και εμπορικά συμφέροντα με κερδοσκοπικά κίνητρα.
Ο όμιλος ΧΑΡΑΓΚΙΩΝΗ έχει αναλάβει την ανάπτυξη του νέου MALL στο Γαλάτσι και ο όμιλος ΛΑΤΣΗ το MALL No 2 στο Μαρούσι (πέρα από το MALL που ήδη λειτουργεί στη Νερατζιώτισα). Και στις δυο περιπτώσεις προηγείται η εσωτερική κατεδάφιση των Ολυμπιακών εγκαταστάσεων, που η αξία τους ξεπερνά συνολικά τα 130 εκατ. € και που δημιουργήθηκαν με δημόσιο χρήμα, δηλαδή με λεφτά των φορολογούμενων. Ο όμιλος ΧΑΡΑΓΚΙΩΝΗ έχει ήδη εργολάβο κατεδάφισης, εγκατεστημένο μέσα στο Ολυμπιακό Γυμναστήριο με τηλέφωνα εργοταξίου. Η άδεια κατεδάφισης που πήρε πρόσφατα από το ΥΠΕΧΩΔΕ έχει ανασταλεί προσωρινά για τυπικούς λόγους. Συγκεκριμένα, λόγω γειτνίασης με την Ομορφοκλησιά, βυζαντινό μνημείο του 12ου αιώνα, απαιτείται η προηγούμενη έγκριση της διεύθυνσης Βυζαντινών Αρχαιοτήτων του Υπουργείου Πολιτισμού.
Γεννάται το ερώτημα εάν στο ΥΠ.ΠΟ., μετά τη φαυλότητα που επικράτησε τα τελευταία χρόνια στη διοίκησή του, θα υπάρξουν αντιστάσεις στα ιδιωτικά συμφέροντα που απειλούν τη κληρονομιά μας. Το ίδιο ισχύει και για τη Γεν. Δ/νση Περιβάλλοντος του ΥΠΕΧΩΔΕ, θα αφήσει να προχωρήσει η κατεδάφιση κι ανάπτυξη του νέου MALL, χωρίς να έχει προεγκρίνει τους περιβαλλοντικούς όρους της νέας υπερεντατικής χρήσης; Το ερώτημα το θέτει η ίδια η διεύθυνση Βυζαντινών Αρχαιοτήτων του ΥΠ.ΠΟ. Το θέμα αφορά ασφαλώς και την αυτοδιοίκηση. Προσπάθησαν, προσπαθούν και θα προσπαθήσουν να εκμαυλίσουν τις δημοτικές αρχές με κάποια ανταποδοτικά ψίχουλα για να εξασφαλίσουν την ανοχή τους στο επιχειρούμενο έγκλημα. Οι πολίτες όμως των γύρω Δήμων είναι σε εγρήγορση. Και θα είναι αμείλικτοι.

2. ΟΙ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΕΣ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ

Δεν υπάρχει καμία μελέτη για τη χωροθέτηση ή τη πολεοδομική βιωσιμότητα των μεγάλων εμπορικών κέντρων στην Αθήνα. Το υφιστάμενο MALL στο Μαρούσι, το MALL στο Γαλάτσι και το MALL No 2 στην Κηφισίας βρίσκονται σε απόσταση περίπου 2 χλμ. μεταξύ τους και έχουν ουσιαστικά την ίδια σφαίρα επιρροής. Σ’ ένα μικρό τρίγωνο εγκαθίστανται 3 μεγάλα MALL επειδή έτυχε να βρίσκονται εκεί Ολυμπιακές εγκαταστάσεις που λειτούργησαν ελάχιστα, ενώ εδώ θα έχουμε την εντατικότερη δυνατή χρήση για τουλάχιστον 40 χρόνια. Το MALL στη Νερατζιώτισα είχε το 2007 12,5 εκατ. επισκέπτες, ενώ στο καθένα από τα σχεδιαζόμενα MALL Γαλατσίου και Κηφισίας αναμένονται άλλοι 10-12 εκατ. επισκέπτες μόνο στο 1ο χρόνο λειτουργίας τους. Αυτά τα MALL δεν ενσωματώνονται στη πόλη και θα ενισχύσουν τη γραμμική ανάπτυξη στις Λ. Βεΐκου, Κηφισίας κι Αττική Οδό, δηλαδή ότι το χειρότερο για τη βιωσιμότητα της πόλης. Συρρικνώνονται δηλαδή οι ελεύθεροι δημόσιοι χώροι και ο μόνος συνεκτικός δεσμός της πόλης θα είναι πλέον οι λεωφόροι που συνδέουν τεράστια εμπορικά κέντρα.

3. ΟΙ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΕΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΕΣ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ

Στα επόμενα 8 έως 10 χρόνια δεν θα υπάρχει κανένας σταθμός Μετρό κοντά στα σχεδιαζόμενα MALL, επομένως η εξάρτηση των επισκεπτών τους από το ΙΧ θα είναι σχεδόν ολοκληρωτική. Αυτό αντιστρατεύεται το διακηρυγμένο στόχο της σημερινής κυβέρνησης να αυξήσει στο 50% το μερίδιο των Δημόσιων Συγκοινωνιών στην Αθήνα. Αντί να αποθαρρυνθεί, στη περίπτωση των νέων MALL, ενθαρρύνεται η χρήση του ΙΧ. Το Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας του ΥΠΕΧΩΔΕ που μετράει σε 24ωρη βάση μετά τους Ολυμπιακούς τη κυκλοφορία στην Αθήνα, διαπιστώνει στη περίοδο 2005-2007 αύξηση του κυκλοφοριακού φόρτου στις Λ. Βεΐκου και Κηφισίας κατά 12% και 7% με αντίστοιχη αύξηση του κορεσμού (ουρών ΙΧ) στους σηματοδοτούμενους κόμβους τους. Πρόκειται για αρτηρίες που έχουν σχεδιαστεί για υπερτοπικές συνδέσεις και όχι για παρόδιες χρήσεις.
Σημειώνεται επίσης ότι οι εκπομπές ρύπων μονοξειδίου του άνθρακα CO στις αναμονές των φαναριών δηλητηριάζουν περίπου 2.000 Αθηναίους κάθε χρόνο. Με τα εκατομμύρια επισκεπτών με ΙΧ στα νέα MALL, το μποτιλιάρισμα στις Λ. Βεΐκου και Κηφισίας θα γίνει κυριολεκτικά αφόρητο. Για τις δεκάδες εκατομμυρίων πρόσθετων ωρών καθυστέρησης λόγω της κίνησης των νέων MALL, δεν θα επιβαρυνθούν προφανώς οικονομικά οι ιδιώτες κερδοσκόποι αλλά η κοινωνία. Η πρόσθετη κυκλοφορία θα διαχυθεί στα τοπικά οδικά δίκτυα και θα προκαλέσει αυξημένα επίπεδα θορύβου και ενόχλησης σε πολλές γειτονιές. Για παράδειγμα, η ησυχία των κατοίκων της Νεάπολης Ν. Ιωνίας που ζουν κοντά στο σχεδιαζόμενο MALL Γαλατσίου θα χαθεί με το συνεχή θόρυβο οριστικά. Στο γειτονικό Άλσος Βεΐκου οι επισκέπτες και οι περίοικοι, αντί να αναπνέουν οξυγόνο θα εισπνέουν καυσαέρια. Το σχεδιαζόμενο MALL θα απαξιώσει το Άλσος Βεΐκου, βασικό υπερτοπικό πόλο αναψυχής του Λεκανοπεδίου. Τα Τουρκοβούνια δεν θα μπορέσουν πια να προστατευθούν και να αναδασωθούν. Αντί να αποφορτιστεί το περιβάλλον με δενδροφύτευση, επιχειρείται η επιβάρυνσή του με ένα τεράστιο MALL.
Στο Μαρούσι το νέο MALL θα λειτουργήσει σε «γειτονιά» που είναι ήδη κυκλοφοριακά κορεσμένη από τη λειτουργία του εμπορικού κέντρου AVENUE , του Νοσοκομείου ΙΑΣΩ, του εκθεσιακού κέντρου HELEXPO, του μεγαλοκαταστήματος MEDIA MARKT, του Κέντρου Γραπτού Τύπου (Υπουργείο Πρόνοιας), της Γερμανικής Σχολής, φυσικά του συμπλέγματος του ΟΑΚΑ αλλά και των σχεδιαζόμενων νέων δραστηριοτήτων στον περιβάλλοντα χώρο του ΟΑΚΑ και στο ίδρυμα Χατζηκώστα. Οι επιπτώσεις από τη λειτουργία του, πέρα από τους γειτονικούς Δήμους που θα είναι φυσικά άμεσες, προβλέπεται να επηρεάσουν σημαντικά και όλους τους Δήμους και τις περιοχές που εξυπηρετούνται από τον άξονα της Λεωφόρου Κηφισίας.

4. ΟΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ

Οι θέσεις εργασίας (Θ.Ε.) που θα δημιουργηθούν στα νέα MALL θα αντισταθμίσουν μόνον εν μέρει τις διπλάσιες Θ.Ε. που θα χαθούν με τα λουκέτα των εμπόρων στις τοπικές αγορές. Τα δημοτικά τέλη που θα χαθούν μεσο-μακροπρόθεσμα με τα λουκέτα των τοπικών εμπόρων αντισταθμίζουν το 2% του τζίρου των MALL που υπόσχεται ο Ν. 3342/05 στους δήμους. Με το τεράστιο μέγεθος αυτών των MALL και το διευρυμένο ωράριο λειτουργίας τους, υπολογίζεται ότι ένα 40% τουλάχιστον της αγοραστικής δύναμης που κατευθύνεται σήμερα στο τοπικό λιανεμπόριο, θα στραφεί στα νέα MALL. Η συνήθης πρακτική των δήμων στη Γερμανία είναι να μην αδειοδοτούν εμπορικά κέντρα μεγέθους που θα προσελκύσουν περισσότερο από το 10% της τοπικής αγοράς. Η απειλή για το τοπικό εμπόριο είναι επομένως λόγω μεγέθους και γειτνίασης άμεση. Ήδη στην Αθήνα τέσσερις όμιλοι ελέγχουν το 60% του συνόλου των λιανικών πωλήσεων. Με την οριστική διαμόρφωση μονοπωλιακών συνθηκών στο λιανεμπόριο, οι τεχνητά χαμηλότερες τιμές προϊόντων στα MALL θα εκτιναχθούν προς τα πάνω. Είναι γνωστό ότι τα MALL δεν ανταγωνίζονται κύρια τις υπερτοπικές αλλά τις τοπικές αγορές.

5. ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ

Όπως γράφεται και στην ιστοσελίδα http://palaigalatsi.wordpress.com, ο δημόσιος χώρος και η δυνατότητα να ζούμε ανθρώπινα στη πόλη είναι δικαίωμα, όχι αντικείμενο κερδοσκοπίας. Στα MALL υπάρχει η ψευδαίσθηση του δημόσιου χώρου, στη πραγματικότητα όμως είναι ιδιωτικός χώρος όπου απαγορεύεται να κάτσει κάποιος κάτω, να μοιράσει προκηρύξεις, να μαζέψει υπογραφές ή να παίξει ένα μουσικό όργανο. Τα νέα MALL θα εκτοπίσουν τις σημερινές χρήσεις πράσινου, αναψυχής και άθλησης. Για ένα νέο που θα μπορούσε να παίζει με τη παρέα του κιθάρα στο πάρκο, η μόνη νόμιμη δραστηριότητα μέσα στο εμπορικό κέντρο θα είναι να αγοράζει προϊόντα και υπηρεσίες.


Σε πλήρη συντονισμό, το Υπουργείο Οικονομικών με το νέο θεσμικό πλαίσιο για τα εμπορικά κέντρα, το στενό πρωθυπουργικό περιβάλλον Κλαδά-Χατζηεμμανουήλ σαν εκτελεστές, μαζί με τους ιδιώτες κερδοσκόπους Χαραγκιώνη-Λάτση προώθησαν και προωθούν με κάθε τρόπο τα νέα MALL. Οι πολίτες όμως αντιστέκονται στα σχέδια αυτής της ισχυρής πολιτικοοικονομικής διαπλοκής συμφερόντων και θα προστατέψουν τη ποιότητα της ζωής τους που απειλείται βάναυσα. Η Πρωτοβουλία Φορέων και οι Δημοτικές Παρατάξεις πέντε (5) δήμων που θίγονται από τα νέα MALL καλούν όλους τους πολίτες, τους περιοίκους, τους νέους, τα αθλητικά σωματεία, τους εμπορικούς συλλόγους και κάθε συλλογικότητα που αρνείται την επιχειρούμενη βαρβαρότητα ΝΑ ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΘΟΥΝ ΑΜΕΣΑ, ΠΡΙΝ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΑΡΓΑ.



► ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΑΝΕΓΕΡΣΗ ΤΟΥ MALL ΣΤΟ ΓΑΛΑΤΣΙ ΚΑΙ ΤΟΥ MALL No 2
ΣΤΟ ΜΑΡΟΥΣΙ

► ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΑΠΑΞΙΩΣΗ ΤΟΥ ΑΛΣΟΥΣ ΒΕΪΚΟΥ, ΤΗΣ ΑΝΑΔΑΣΩΣΗΣ ΣΤΑ
ΤΟΥΡΚΟΒΟΥΝΙΑ ΚΑΙ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗΣ ΜΑΣ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑΣ
ΣΤΗΝ ΟΜΟΡΦΟΚΛΗΣΙΑ

► ΟΧΙ ΣΤΗ ΚΕΡΔΟΣΚΟΠΙΚΗ ΣΥΡΡΙΚΝΩΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΧΩΡΟΥ






nΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΦΟΡΕΩΝ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΩΝ ΝΕΑΣ ΙΩΝΙΑΣ – ΓΑΛΑΤΣΙΟΥ
nΔΗΜΟΤΙΚΗ ΠΑΡΑΤΑΞΗ ΓΑΛΑΤΣΙΟΥ ‘ΠΟΛΙΤΕΣ ΣΕ ΔΡΑΣΗ’
nΔΗΜΟΤΙΚΗ ΠΑΡΑΤΑΞΗ ΝΕΑΣ ΙΩΝΙΑΣ ‘ΑΡΙΣΤΕΡΗ ΟΧΘΗ’
nΔΗΜΟΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΑΜΑΡΟΥΣΙΟΥ ‘ΚΟΝΤΡΑ ΣΤΟΝ ΚΑΙΡΟ’
nΔΗΜΟΤΙΚΗ ΠΑΡΑΤΑΞΗ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ‘Η ΕΠΟΜΕΝΗ ΜΕΡΑ’
nΔΗΜΟΤΙΚΗ ΠΑΡΑΤΑΞΗ ‘ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ ΜΕ ΤΟΥΣ ΠΟΛΙΤΕΣ ΤΟΥ ΧΑΛΑΝΔΡΙΟΥ’