Δευτέρα, 27 Απριλίου 2009

Προκαταρκτική εξέταση για Κηφισό

Προκαταρκτική εξέταση για Κηφισό
16/04/2009

Η έλλειψη ηχοπετασμάτων αλλά και τα λιμνάζοντα ύδατα στο τελικό τμήμα της λεωφόρου Κηφισού, υποβαθμίζουν τις συνθήκες ζωής τουςΚατεπείγουσα προκαταρκτική εξέταση για τον Κηφισό, διέταξε η εισαγγελία Πρωτοδικών Πειραιά, μετά τις καταγγελίες κατοίκων της περιοχής. Όπως τονίζουν, η έλλειψη ηχοπετασμάτων αλλά και τα λιμνάζοντα ύδατα στο τελικό τμήμα της λεωφόρου Κηφισού, υποβαθμίζουν τις συνθήκες ζωής τους. Υποστηρίζουν ότι από τότε που παραδόθηκε το τμήμα -λίγο πριν από τους Ολυμπιακούς Αγώνες-έχουν γίνει ελάχιστα για την υλοποίηση των περιβαλλοντικών όρων από το ΥΠΕΧΩΔΕ, κατά παράβαση της περιβαλλοντικής νομοθεσίας.

ΣΚΑΙ 16/4/2009

http://www.skai.gr/master_story.php?id=117936

ΟΧΙ ΣΤΑ ΣΧΕΔΙΑ ΤΟΥ ΥΠΕΧΩΔΕ ΓΙΑ ΤΟΝ ΥΜΗΤΤΟ

ΟΧΙ ΣΤΑ ΣΧΕΔΙΑ ΤΟΥ ΥΠΕΧΩΔΕ ΓΙΑ ΤΟΝ ΥΜΗΤΤΟ

Εμείς που υπογράφουμε αυτό το κείμενο, δηλώνουμε ότι είμαστε αντίθετοι στα σχέδια του ΥΠΕΧΩΔΕ για τον Υμηττό.

Πιο συγκεκριμένα, είμαστε αντίθετοι στην προβλεπόμενη από το ΥΠΕΧΩΔΕ τροποποίηση του ισχύοντος Προεδρικού Διατάγματος για την προστασία του Υμηττού (1978) και ζητάμε την τροποποίησή του στην κατεύθυνση της απόλυτης προστασίας του βουνού.

Ακόμη, δηλώνουμε ότι είμαστε αντίθετοι στα συγκεκριμένα σχέδια για την Δυτική Περιφερειακή Λεωφόρο Υμηττού που παρουσίασε και προωθεί το ΥΠΕΧΩΔΕ. Ζητάμε να αποσυρθούν και να αναζητηθούν εναλλακτικές λύσεις
για την αντιμετώπιση των οξυμένων σήμερα κυκλοφοριακών προβλημάτων της
περιοχής μας και γενικότερα, της πρωτεύουσας.

ΟΝΟΜΑ / ΕΠΩΝΥΜΟ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΤΗΛΕΦΩΝΟ

Θέμα: Επιβλαβείς για το φυσικό περιβάλλον οι χρήσεις που επιλέγονται στην Πάρνηθα και τον Υμηττό

ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΣ ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΗΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑΣ

ΕΠΕΡΩΤΗΣΗ Κ.Ο. ΣΥ.ΡΙΖ.Α.

Προς τον κ. Υπουργό ΠΕΧΩΔΕ
15-04-2009

Θέμα: Επιβλαβείς για το φυσικό περιβάλλον οι χρήσεις που επιλέγονται στην Πάρνηθα και τον Υμηττό

Τις τελευταίες δεκαετίες, τα βουνά της Αττικής αντιμετωπίζουν μια ολομέτωπη επίθεση από πολλά και ποικίλα, μικρά και μεγάλα συμφέροντα, που απειλούν τον δασικό τους χαρακτήρα και την ίδια την υπόστασή τους.

Στην Πάρνηθα, μετά την μεγάλη και καταστροφική πυρκαγιά του καλοκαιριού 2007, θεσμοθετήθηκαν με Προεδρικό Διάταγμα, «Ζώνες προστασίας», μεταξύ των οποίων και Ζώνη που περιλαμβάνει τις εγκαταστάσεις του Καζίνο. Τον Δεκέμβριο του 2007, με τροποποίηση του προαναφερθέντος Π. Δ, θεσμοθετήθηκε «Τεχνόπολη» η οποία όταν κατασκευαστεί εκτιμάται ότι θα συμβάλλει στην παραπέρα υποβάθμιση του ορεινού όγκου και της ευρύτερης περιοχής. Και για τα δύο ζητήματα, έχουν προσφύγει πολίτες στο Συμβούλιο της Επικρατείας ζητώντας την ακύρωση των επίμαχων σημείων των προαναφερόμενων Προεδρικών Διαταγμάτων.

Στον Υμηττό, τον περασμένο Φεβρουάριο προωθήθηκε από τον Οργανισμού Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας, σχέδιο τροποποίησης του ισχύοντος από το 1978 Προεδρικού Διατάγματος για την προστασία του βουνού. Παράλληλα, από το ΥΠΕΧΩΔΕ προωθείται η κατασκευή νέων αυτοκινητόδρομων τόσο στην ευρύτερη περιοχή, όσο και στον Υμηττό.

Α. ΠΑΡΝΗΘΑ
Ο ορεινός όγκος της Πάρνηθας, συνολικής έκτασης 300.000 στρ. περίπου (στην Αττική), έχει κηρυχθεί ως τοπίο ιδιαίτερου φυσικού κάλλους και θεωρείται ο μεγαλύτερος βιότοπος της Αττικής.
Από την μεγάλη πυρκαγιά στην Πάρνηθα στις 28/6/07, κάηκαν συνολικά 56.000 στρέμματα, εκ των οποίων τα 15.723 περιλαμβάνονται στον πυρήνα του Εθνικού Δρυμού, ενώ η συνολική καμένη έκταση ελατοδάσους ανέρχεται σε 20.488 στρεμ.
Το ΥΠΕΧΩΔΕ, ύστερα από μια διαδικασία που κράτησε αρκετά χρόνια, τον Ιούλιο του 2007 θεσμοθέτησε Προεδρικό Διάταγμα για τον «καθορισμό Ζωνών Προστασίας του Ορεινού Όγκου Πάρνηθας» (ΦΕΚ 336Δ’/ 24.7.2007).
Στην «Μελέτη προστασίας ορεινού όγκου Πάρνηθας» που εκπονήθηκε τον Ιούλιο του 2003 από τον «Οργανισμό Ρυθμιστικού Σχεδίου και Προστασίας Περιβάλλοντος Αθήνας» (που υπόκειται στο ΥΠΕΧΩΔΕ), αναφέρεται μεταξύ άλλων:
«…Εντός των ορίων του ορεινού όγκου της Πάρνηθας υπάρχουν σήμερα ειδικές χρήσεις προβλεπόμενες από το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο… Επειδή οι χρήσεις αυτές δημιουργούν προβλήματα στα σημαντικά οικοσυστήματα του ορεινού όγκου, σκόπιμη θα ήταν η σταδιακή μείωση της δραστηριότητας τους και η μετεγκατάσταση τους…». Μεταξύ των χρήσεων που θεωρείται ότι δημιουργούν προβλήματα και θα ήταν σκόπιμη η μετεγκατάσταση τους, καταγράφεται και η «Ζώνη Ε2», η οποία περιλαμβάνει το εν λειτουργία ξενοδοχείο «Μον Παρνές», καθώς και το πρώην ξενοδοχείο «Ξενία».
Ωστόσο, παράλληλα με την «Μελέτη του Οργανισμού Αθήνας» για την προστασία του ορεινού όγκου της Πάρνηθας, προωθήθηκε και ψηφίστηκε ο Ν. 3139/2003 για το Καζίνο της Πάρνηθας, ο οποίος όχι μόνο δεν λαμβάνει υπ’ όψιν του τις υποδείξεις της Μελέτης αυτής, αλλά κινείται σε εντελώς διαφορετική κατεύθυνση. Απ’ όσα αναφέρονται στο άρθρο 3 του Ν.3139/2003, προκύπτει ότι στην περιοχή του Μον Παρνές επιτρέπεται η δόμηση 19.800 τ.μ., η κατασκευή υπόγειων χώρων στάθμευσης 300 θέσεων και η εγκατάσταση προσωρινών λυόμενων κατασκευών επιφανείας 3.000τ.μ. Στη θέση «Μετόχι» του Τελεφερίκ η προβλεπόμενη δόμηση ανέρχεται σε 2.500 τ.μ και στην περιοχή του πρώην «Ξενία» σε 5.500τ.μ. Όταν ολοκληρωθούν όσα προβλέπονται, θα μεταβληθεί ο χαρακτήρας μιας δασικής έκτασης περίπου 176.000 τ.μ, που θα τσιμεντοποιηθεί και θα δοθεί βορά στα επιχειρηματικά συμφέροντα.

Το Συμβούλιο της Επικρατείας, γνωμοδοτώντας το 2006 επί του σχεδίου Π.Δ. του ΥΠΕΧΩΔΕ απεφάνθη ότι: «…η Ζώνη Ε2 νομίμως, κατ’ αρχήν, ορίζεται ως ζώνη τουρισμού…», παραπέμποντας στον υπάρχοντα Ν.3139/2003. Όμως μετά την θεσμοθέτηση του εν λόγω Π.Δ, το ζήτημα της νομιμότητας της Ζώνης Ε2 μέσα στον πυρήνα του Εθνικού Δρυμού, συζητήθηκε ξανά στις 5 Νοεμβρίου 2008 στα πλαίσια του Ε’ Τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας, ύστερα από αίτηση 5 μελών του «Παναττικού Δικτύου Κινημάτων πόλης και Ενεργών Πολιτών» και έχει παραπεμφθεί για απόφαση στην Ολομέλεια του ΣτΕ.
Όπως αναφέρει στην Εισήγησή του ο Σύμβουλος Επικρατείας Νικ. Ρόζος,
« …με Βασιλικό Διάταγμα και με απόφαση του 1969, κηρύχθηκε ο Εθνικός Δρυμός Πάρνηθας ως τοπίο ιδιαίτερου φυσικού κάλλους…Παραλλήλως με τον Ν. 2160/1993 κατέστησαν νόμιμες οι κτιριακές εγκαταστάσεις που είχαν ανεγερθεί – μέχρι τη δημοσίευσή του- από τον ΕΟΤ χωρίς οικοδομική άδεια…(ξενοδοχείο Μον Παρνές και ξενοδοχείο Ξενία στην Αγία Τριάδα)…O Ν.3139/2003, προβλέπει την επέκταση του Μον Παρνές και του σταθμού του Τελεφερίκ (όχι του Ξενία) και αναφέρει ρητώς ότι οι θέσεις όπου τα δύο αυτά ξενοδοχεία υπάρχουν είναι εκτός πυρήνα του Εθνικού Δρυμού. Εν τούτοις από διάφορα στοιχεία προκύπτει ότι βρίσκονται εντός (του πυρήνα του Εθνικού Δρυμού)... Οι εκτάσεις αυτές είναι, πάντως, δάσος..» Και ο εισηγητής καταλήγει: «...Συνεπώς το καθεστώς του Ν.3139/2003 αποτελεί νομοθετική υποβάθμιση του καθεστώτος προστασίας των δασών και είναι, επομένως αντίθετο προς το άρθρο 24 του Συντάγματος…»
Σήμερα, θολό παραμένει το τοπίο στην Πάρνηθα, μετά την αναβολή της συζήτησης στο ΣτΕ και μιας δεύτερης αίτησης 3 μελών του «Παναττικού Δικτύου Κινήσεων Πόλης και Ενεργών Πολιτών» για ακύρωση της απόφασης του Γ. Γ Περιφέρειας Αττικής με την οποία εξαιρέθηκαν από την αναδάσωση 62,5 στρέμματα που κάηκαν στην Πάρνηθα κατά την μεγάλη πυρκαγιά της 28/6/2007. Όπως αναφέρεται στην αίτηση ακύρωσης, η εξαίρεση από την αναδάσωση της συγκεκριμένης περιοχής αντίκειται στο άρθρο 24 του Συντάγματος , το οποίο δεν επιτρέπει τη μεταβολή του προορισμού των δασών παρά μόνο για λόγους δημοσίου συμφέροντος. Και βέβαια, η επέκταση του Καζίνο στον πυρήνα του Εθνικού Δρυμού της Πάρνηθας, μετά την καταστροφική πυρκαγιά του περασμένου καλοκαιριού, δεν συνιστά «δημόσιο συμφέρον». Αντίθετα, κατά τα μέλη του «Παναττικού Δικτύου», ύψιστο «δημόσιο συμφέρον» συνιστά η προστασία και εν προκειμένω η αναγέννηση του Εθνικού Δρυμού της Πάρνηθας, ενός από τους τελευταίους πνεύμονες πρασίνου στην Αττική.
Τελικά, το ζήτημα της αντισυνταγματικότητας του Ν.3139/2003 παραπέμφθηκε να συζητηθεί στην Ολομέλεια του ΣτΕ, και η απόφαση που θα ληφθεί αποκτά καθοριστική σημασία «εν όψει ότι μέρος των ανωτέρω εκτάσεων δεν κηρύχθηκε αναδασωτέο ως μη δάσος», όπως επεσήμανε ο κ. Ρόζος. Εν όψει δηλαδή της εκδίκασης της αίτησης ακύρωσης της απόφασης του Γ.Γ της Περιφέρειας Αττικής, με την οποία εξαιρούνται από την αναδάσωση 62,5 καμένα στρέμματα δάσους..
«Τεχνόπολη στη Πάρνηθα»
Mε τροποποίηση του ισχύοντος Προεδρικού Διατάγματος που προώθησε ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ ( ΦΕΚ 619 Δ’/19.12.2007) θεσμοθετήθηκε «ΒΕΠΕ-Τεχνόπολη» στις Αφίδνες, σε έκταση 216 στρεμμάτων, στον αυχένα μεταξύ των ορεινών όγκων της Πάρνηθας και της Πεντέλης. Είχε προηγηθεί η εξαίρεση από το καθεστώς προστασίας του ορεινού όγκου της Πάρνηθας έκτασης 500 περίπου στρεμμάτων δίπλα στην Εθνική Οδό Αθηνών – Λαμίας, η οποία είχε χαρακτηριστεί μη νόμιμη από το Ε’ τμήμα του ΣτΕ στην αρχική γνωμοδότηση του 2006 για το σχέδιο Π.Δ περί «καθορισμού Ζωνών προστασίας του ορεινού όγκου της Πάρνηθας».
Η ΒΕΠΕ - Τεχνόπολη στην Πάρνηθα προβλέπεται να έχει κτίρια συνολικής επιφάνειας 110.000 τετρ. μέτρων με ύψος έως 11 μέτρα και υπολογίζεται ότι θα χρειαστούν για την ολοκλήρωσή της περίπου 500.000 κυβικά τσιμέντο. Στις εγκαταστάσεις θα εργάζονται 7.οοο άτομα ενώ οι επισκέψεις υπολογίζονται από 500-1000 άτομα την ημέρα. Αυτό συνεπάγεται προσέλκυση νέας κυκλοφορίας που θα φτάνει τα 4.000 αυτοκίνητα την ημέρα.
Επισημαίνεται ότι η περιοχή της προγραμματιζόμενης «Τεχνόπολης» βρίσκεται στον καθοριστικό για όλο το λεκανοπέδιο αυχένα μεταξύ Πάρνηθας και Πεντέλης, το μοναδικό φυσικό «διάδρομο» των ρευμάτων των βόρειων ανέμων.

Β. ΥΜΗΤΤΟΣ
O Υμηττός έχει συνολική έκταση 81.230 στρέμματα και θεσμικά προστατεύεται από το Προεδρικό Διάταγμα «Περί Ζωνών ρύθμισης και προστασίας του όρους Υμηττός» (ΦΕΚ 544 Δ’/20.10.1978). Η συνολική έκταση του Υμηττού, έχει ενταχθεί στο «Δίκτυο Περιοχών της Ευρωπαϊκής Ένωσης με Ιδιαίτερη Οικολογική Αξία», δηλ. στο Ευρωπαϊκό Δίκτυο Φύση 2000/Ναtura2000, (GR 3000006), προκειμένου να προστατευθεί σύμφωνα με τις προδιαγραφές και τις απαιτήσεις της Οδηγίας 92 / 43 της ΕΟΚ.
Επισημαίνεται ότι στον Υμηττό περιλαμβάνονται « ελεύθερες περιοχές με σημαντικές αρχαιολογικές ζώνες, με δυνατότητα πλήρους προστασίας», σύμφωνα με τον Νόμο 5351/1932, καθώς και « μικτές περιοχές που περιέχουν και σημαντικές αρχαιολογικές ζώνες, με δυνατότητα εξυγιάνσεως με ειδικά πολεοδομικά μέτρα».
Ο Υμηττός ως «οικοσύστημα» παρουσιάζει υψηλή βιοποικιλότητα, δηλ. φιλοξενεί ενδημικά σπάνια και προστατευόμενα είδη φυτών και ζώων, καθώς έχει μεγάλο αριθμό φυτικών ειδών, ενώ παράλληλα αποτελεί ενδιαίτημα για μια πληθώρα ζωικών ειδών, από εδαφόβια μέχρι αρπακτικά πτηνά.
Στην περίπτωση του Υμηττού, υπήρξε από το 1978 ένα Προεδρικό Διάταγμα προστασίας του βουνού, κατ’ εφαρμογή του Συντάγματος του 1975. Το Διάταγμα αυτό, απαγόρευε τις οικιστικές επεκτάσεις για ανέγερση κατοικιών. Παρ’ όλα, χτίστηκαν από τότε χιλιάδες αυθαίρετες κατοικίες, ανατολικά και δυτικά του βουνού. Όμως δεν είναι μόνο οι ιδιώτες που κακοποίησαν βάναυσα τον Υμηττό. Δήμοι, εκκλησία, φορείς του Δημοσίου κατασκευάζουν νόμιμα ή παράνομα «κοινωφελείς» κτιριακές εγκαταστάσεις, μεταβάλλοντας τον δασικό χαρακτήρα του βουνού και ανεβάζοντας συνεχώς την πόλη προς τα πάνω.
Ο Υμηττός θεωρείται πλέον χώρος για κάθε είδους εγκαταστάσεις: σταθμούς μεταφόρτωσης απορριμμάτων, γκαράζ απορριμματοφόρων οχημάτων των Δήμων και συνεργείων μηχανημάτων, Κέντρων Υψηλής Τάσης της ΔΕΗ, πυλώνων και γραμμών μεταφοράς ηλεκτρικού ρεύματος, κεραιών ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών σταθμών, νεκροταφείων, στρατιωτικών εγκαταστάσεων (που περιλαμβάνουν εμπορικό κέντρο στην περιοχή Σακέτα), λατομείων, χωματερών και οτιδήποτε άλλο φανταστεί κανείς. Ακόμα κατασκευάζονται νόμιμα ή παράνομα δημόσια και ιδιωτικά σχολικά συγκροτήματα, δημόσια και ιδιωτικά αθλητικά κέντρα, αναψυκτήρια κλπ.
Σημαντική απειλή για τον Υμηττό αποτελούν επίσης και τα σχέδια της εκκλησίας, που επιδιώκει να ιδιοποιηθεί δημόσιες δασικές εκτάσεις και να κατασκευάσει σ’ αυτές «ειδικά κτίρια». Η εκκλησία διεκδικεί σήμερα 14.000 στρέμματα, σε διάφορες περιοχές του Υμηττού. Η Μονή Πετράκη ισχυρίζεται ότι της ανήκουν εκτάσεις που ουδέποτε της ανήκαν. Η έκβαση της «μάχης» που δόθηκε στην περιοχή Αγ. Ιωάννη Προδρόμου στην Καισαριανή, για να ανακοπούν τα επεκτατικά σχέδια της εκκλησίας, έχει καθοριστική σημασία και για όλο τον Υμηττό.
Τα Σχέδια του ΥΠΕΧΩΔΕ για τον Υμηττό
Το Σχέδιο του Οργανισμού Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας (ΟΡΣΑ) για την τροποποίηση του ισχύοντος Προεδρικού Διατάγματος «περί Προστασίας του ορεινού όγκου του Υμηττού» που δημοσιοποιήθηκε τον Φεβρουάριο, δόθηκε στη συνέχεια για «διαβούλευση» στους εμπλεκόμενους Δήμους και φορείς, και πρόσφατα ολοκληρώθηκε αυτή η διαδικασία. Βασικοί στόχοι της πρότασης του ΟΡΣΑ, υποτίθεται ότι είναι «..η αναβάθμιση του καθεστώτος προστασίας, η ανάδειξη των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του ορεινού όγκου, η προσαρμογή στις κατευθύνσεις του Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας 1985, και οι περιορισμοί των ‘ευκαιριών’ για αυθαίρετη δόμηση..»
Aπό την ανάγνωση της πρότασης του ΟΡΣΑ, προκύπτει σαφώς η πρόθεση της προϊσταμένης αρχής, δηλαδή του υπουργού ΠΕΧΩΔΕ να «νομιμοποιηθούν» οι υφιστάμενες αυθαιρεσίες και να συνεχιστεί η δόμηση κτιριακών εγκαταστάσεων. Δηλαδή, να μην μετατραπεί ο Υμηττός σε έναν αναβαθμισμένο και προστατευόμενο δασικό χώρο, αλλά σε ένα «περιαστικό πάρκο». Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι «..μετά την δημιουργία του νέου αεροδρομίου και την κατακόρυφη πληθυσμιακή και οικιστική ανάπτυξη των Μεσογείων, ο Υμηττός τείνει να περικυκλωθεί σχεδόν καθ’ ολοκληρία από οικιστικό ιστό. Συνεπώς είναι πολύ κοντά ο χρόνος που ο Υμηττός θα αντιμετωπίζεται σαν ένα ενιαίο αστικό πάρκο όπως ο Λυκαβηττός ή τα Τουρκοβούνια…».
Στο πλαίσιο των προβλεπόμενων τροποποιήσεων του ισχύοντος Π.Δ για την προστασία του Υμηττού, τα όρια μεταξύ της Α’ και Β’ Ζώνης δεν αλλάζουν, ενώ τα όρια της Β’ Ζώνης με τις εντός σχεδίου περιοχές των Δήμων συρρικνώνονται σε διάφορα σημεία. Ακόμη, δεν επεκτείνεται το αυστηρότερο καθεστώς προστασίας της Α’ Ζώνης και στην Β΄ Ζώνη, όπως ζητούσαν φορείς των πολιτών και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Η Α’ Ζώνη χωρίζεται σε Α1 και Α2 Ζώνη, στα πλαίσια της οποίας προβλέπεται να δημιουργηθεί «Περιαστικό - Θεματικό Πάρκο», κατόπιν ειδικής μελέτης που θα θεσμοθετηθεί με απλή απόφαση του υπουργού ΠΕΧΩΔΕ. Η Β’ Ζώνη, χωρίζεται σε Β1,Β2, Β3,Β4 Ζώνες στις οποίες προβλέπεται η «…δόμηση αναψυκτηρίων, εγκαταστάσεων αθλητισμού, πολιτιστικών εκδηλώσεων, νοσοκομείων και θεραπευτηρίων, διδακτηρίων και εκπαιδευτηρίων, ορφανοτροφείων, ασύλων και εν γένει κτιρίων προς εξυπηρέτηση ευαγών σκοπών… ». Ακόμη προβλέπονται «…οδικά έργα υπερτοπικής σημασίας που είναι απολύτως απαραίτητα για την εξυπηρέτηση των κατοίκων του λεκανοπεδίου και προβλέπονται από τον ρυθμιστικό σχεδιασμό...»
Μετά από όλα αυτά πού σχεδιάζονται και προγραμματίζονται να γίνουν στον Υμηττό, αναρωτιέται κανείς αν μπορεί το ΥΠΕΧΩΔΕ να ισχυρίζεται ότι στόχος του είναι η «αναβάθμιση του καθεστώτος προστασίας του ορεινού όγκου του Υμηττού» ή η μετάλλαξή του σε ένα «Περιαστικό Πάρκο» με διάσπαρτα αυθαίρετα και νομότυπα κτίρια.
Νέοι αυτοκινητόδρομοι στον Υμηττό
Σύμφωνα με τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) του έργου «Νέοι Αυτοκινητόδρομοι Αττικής» που δημοσιοποιήθηκε στις 20/2/09, στον Υμηττό προγραμματίζεται:
- Το Νότιο τμήμα της Ανατολικής Περιφερειακής Λεωφόρου Υμηττού (ΝΑΠΛΥ), από τον ανισόπεδο κόμβο (Α/Κ) Μεσογείων μέχρι την παραλία Αγ. Μαρίνας, συνολικού μήκους 13,8 χλμ εκ των οποίων μόνο τα 1,4 περ. χλμ, θα είναι υπογειοποιημένα.
- Το Νότιο τμήμα της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Υμηττού (ΝΔΠΛΥ), από τον υφιστάμενο ανισόπεδο κόμβο (Α/Κ) Κατεχάκη μέχρι τη Λ. Βουλιαγμένης. Το μήκος του θα είναι 10,5 περ. χλμ, εκ των οποίων τα 8 υπόγεια .
Σύμφωνα με την ΜΠΕ, από τα 10,5 περ. χλμ, τα 8,1 διέρχονται εντός της χαρακτηρισμένης ως περιοχής ΝΑΤURΑ 2000 ( Αισθητικό δάσος Καισαριανής / Τόπος Κοινοτικής Σημασίας SCI ), ενώ το σύνολο του έργου διέρχεται από τη Ζώνη Β προστασίας του Υμηττού και ένα μικρότερο από την Ζώνη Α.
- Ο Α/Κ Σακέτα, στον Βύρωνα, καταλαμβάνει συνολική έκταση 127 στρεμμάτων περίπου και από εκεί θα ξεκινά ο νέος οδικός άξονας προς τα Μεσόγεια συνολικού μήκους 6,3χλμ, εκ των οποίων τα 4 περίπου, σε σήραγγα και συνδέεται με την ΝΑΠΛΥ στον Α/Κ Μεσογείων.
- Τέλος, όσον αφορά το οδικό τμήμα από τον κόμβο Σακέτα μέχρι την Λ. Ούλαφ Πάλμε, συνολικού μήκους 3.786 μ, προβλέπεται γέφυρα 165 μέτρων στην συμβολή με την Λ. Εθνικής Αντιστάσεως της Καισαριανής, υπόγεια σήραγγα 1.450μ στην Πανεπιστημιούπολη και στη συνέχεια διάνοιξη με τη μέθοδο cut & cover μέχρι την Λ. Ούλαφ Πάλμε.
Σύμφωνα με την περιβαλλοντική μελέτη του έργου (ΜΠΕ):
«…Οι σημαντικότερες επιπτώσεις στο τοπίο αφορούν στη διαμόρφωση του σύνθετου κόμβου Σακέτα (Βύρωνας) και στη διαμόρφωση του Μετωπικού Σταθμού Διοδίων ( Ηλιούπολη)…Ιδιαιτέρως σημαντικές αναμένεται να είναι οι επιπτώσεις από την κατασκευή του έργου στην περιοχή του αισθητικού δάσους Καισαριανής εντός του οποίου προτείνεται η κατασκευή του Α/Κ Σακέτα, μέρος του επιφανειακού τμήματος της ΝΔΠΛΥ…Οι επιπτώσεις που θα προκληθούν από την κατασκευή του Α/Κ Σακέτα και της εισόδου της σήραγγας Υμηττού στα πευκοδάση που φύονται στην εν λόγω περιοχή του Υμηττού, αναμένεται να είναι ιδιαιτέρως σημαντικές και μη αναστρέψιμες...»
Εδώ η Μ.Π.Ε αναγκάζεται να παραδεχτεί το έγκλημα πού σχεδιάζεται. Και στη συνέχεια ομολογεί: «…εντός της περιοχής του Α/Κ Σακέτα εκτιμάται ότι φύονται συνολικά περί τα 3800 δέντρα και υψηλόκορμοι θάμνοι. Για την κατασκευή του κόμβου θα απαιτηθεί η αποψίλωση της υφιστάμενης φυσικής βλάστησης…»

Δεν είναι μόνο η Δυτική πλευρά του Υμηττού που υφίσταται βάναυση κακοποίηση. Σύμφωνα με την ΜΠΕ:
«…Από Α/Κ Μεσογείων έως την παραλία της Αγ. Μαρίνας, (στην παραλιακή λεωφόρο Σουνίου)…ο οδικός άξονας οδεύει κυρίως στους πρόποδες του Υμηττού ( Β’ Ζώνη)… θα διέρχεται από έκταση η οποία σύμφωνα με την Ζ.Ο.Ε είναι χαρακτηρισμένη ως περιοχή προστασίας του ορεινού όγκου του Υμηττού. Επίσης, τμήμα του έργου διέρχεται εντός της Ζώνης Β2 (μέσης προστασίας και αρχαιολογικών χώρων), ενώ στη συνέχεια η χάραξη του δρόμου διέρχεται εντός Ζώνης Α (περιοχή πράσινου)…»
Ωστόσο, δεν καταστρέφονται μόνο δασικοί χώροι, εφόσον ο νέος αυτοκινητόδρομος στην ανατολική πλευρά του Υμηττού «…κινείται εντός του αρχαιολογικού χώρου Κόντρα Γκλιάντε, στο Κίτσι, (ΦΕΚ 479 Β’/1974) και στην ΧΘ.9+200, κινείται εντός της Ζώνης Β1- Απολύτου προστασίας αρχαιολογικών χώρων…»
Τέλος, ομολογείται από την ΜΠΕ ότι :
«…Η παρουσία του μελετώμενου οδικού άξονα με χαρακτηριστικά κλειστού αυτοκινητοδρόμου, δρα ως ένας άξονας παρεμπόδισης της απρόσκοπτης οικολογικής λειτουργίας της πανίδας και ιδιαίτερα της ορνιθοπανίδας…Η διακοπή της ελευθεροεποικοινωνίας των ζώων αποτελεί αρνητική επίπτωση στα είδη της πανίδας κατά τη λειτουργία του έργου…Ακόμα, από τις σημαντικότερες, θα είναι ο κατακερματισμός των οικοσυστημάτων, ενώ έμμεσες επιπτώσεις στα οικοσυστήματα, την χλωρίδα και την πανίδα προκαλούνται από την ατμοσφαιρική ρύπανση και το θόρυβο…»
Από τα παραπάνω, προκύπτει ότι οι επιπτώσεις από την λειτουργία των νέων αυτοκινητόδρομων στο οικοσύστημα του Υμηττού, στο φυσικό περιβάλλον και σε αρκετούς από τους όμορους δήμους, θα είναι σημαντικές.


Ο ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΣ ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΗΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑΣ θεωρεί ότι αυτό που έχει προτεραιότητα, είναι η διαμόρφωση μιας διαφορετικής πολιτικής από την σημερινή για τις μετακινήσεις στην πρωτεύουσα, η οποία θα προστατεύει το φυσικό περιβάλλον και θα σέβεται την ιστορική κληρονομιά. Μιας πολιτικής η οποία δεν θα προωθεί την εμπορευματοποίηση των δημόσιων χώρων της περιοχής (πρώην αεροδρόμιο Ελληνικού, παραλία Σαρωνικού, ανατολική πλευρά Υμηττού) και δεν θα παραχωρεί τους δημόσιους δρόμους σε ιδιώτες για πολύχρονη εκμετάλλευση, όπως συμβαίνει με την υφιστάμενη Αττική Οδό.

Με βάση όλα όσα αναφέρονται, πιστεύουμε ότι δεν θα πρέπει να προχωρήσουν τα καταστροφικά σχέδια του ΥΠΕΧΩΔΕ για τη δημιουργία νέων αυτοκινητόδρομων στον Υμηττό και να αναζητηθούν διαφορετικές λύσεις για την αντιμετώπιση των πραγματικών αναγκών και προβλημάτων.
Συγκεκριμένα προτείνουμε αντί της πριμοδότησης της χρήσης του Ι.Χ., την επέκταση των δημόσιων μεταφορικών μέσων και ειδικότερα των μέσων σταθερής τροχιάς (μετρό, τραμ, προαστιακός) καθώς και τη δημιουργία εκτεταμένου δικτύου λεωφορειολωρίδων, ποδηλατόδρομων, πεζόδρομων. Ακόμη προτείνουμε τη διαφορετική διαχείριση του υπάρχοντος οδικού δικτύου της περιοχής (διαχωρισμός της τοπικής από την υπερτοπική κυκλοφορία οχημάτων, ενοποίηση ελεύθερων-κοινόχρηστων χώρων κ.α.)

Ερωτάται ο κ. Υπουργός:


Α. ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΝΗΘΑ

1. Πόσο «εθνικά αναγκαίες» και αναπόφευκτες είναι οι εγκαταστάσεις που προβλέπονται στη Πάρνηθα με τον νόμο 3139/ 2003 και με το Π.Δ (ΦΕΚ 619 Δ’/ 2008);
2. Γιατί πρέπει να εξαιρεθούν από την αναδάσωση 62,5 στρέμματα προκειμένου να επεκταθούν οι εγκαταστάσεις του Καζίνο, του Μόν Παρνές και του πρώην ξενοδοχείου Ξενία;
3. Μήπως θα έπρεπε να ζητηθεί η αναστολή των οικοδομικών εργασιών των εγκαταστάσεων του Καζίνο, εν όψει και της αναμενόμενης απόφασης της Ολομέλειας του ΣτΕ για την αντισυνταγματικότητα του νόμου 3139/2003;
4. Mήπως θα έπρεπε να μπλοκαριστούν με κάθε τρόπο οι διαδικασίες για την δημιουργία της ΒΕΠΕ- Τεxνόπολης στην Πάρνηθα;

Β. ΓΙΑ ΤΟΝ ΥΜΗΤΤΟ

1. Αντιμετωπίζει το σχέδιο Π.Δ., που προωθεί ο Ο.Ρ.Σ.Α. για θεσμοθέτηση, σε αντικατάσταση του ισχύοντος από το 1978, με επιτυχή τρόπο τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί;
2. Πρέπει να συνεχίσουν να δομούνται νομότυπα «κοινωφελείς» κτιριακές εγκαταστάσεις από φορείς του δημοσίου και ιδιώτες, όπως συμβαίνει με το ισχύον Π.Δ.ότι στις προβλεπόμενες ζώνες Β1, Β2, Β3 του Υμηττού;
3. Προγραμματίζει να αντιμετωπίσει και πώς το πρόβλημα της αυθαίρετης δόμησης, κατοικιών, (π.χ. Μαγγίνας), εγκαταστάσεων της ΔΕΗ, βιομηχανικών εγκαταστάσεων, νεκροταφείων των Δήμων κ.λ.π.;
4. Επιμένει στην κατασκευή νέων αυτοκινητόδρομων στον Υμηττό, υπόγειων και επιφανειακών καθώς και των συνοδευτικών τεχνικών έργων που απαιτούνται (ανισόπεδοι κόμβοι, ορύγματα, επιχώσεις, γέφυρες, σταθμός διοδίων, κ.α.), παρά τις επισημάνσεις της Μ.Π.Ε. και τις αντιδράσεις, φορέων και κατοίκων της περιοχής;

Οι επερωτώντες βουλευτές

Άννα Φιλίνη


Ευαγγελία Αμμανατίδου-Πασχαλίδου


Θοδωρής Δρίτσας


Περικλής Κοροβέσης


Τάσος Κουράκης


Παναγιώτης Λαφαζάνης


Θανάσης Λεβέντης


Ιωάννης Μπανιάς


Μιχάλης Παπαγιαννάκης


Νίκος Τσούκαλης


Γρηγόρης Ψαριανός


Γιάννης Δραγασάκης


Φώτης Κουβέλης


Αλέκος Αλαβάνος

Ρυθμίζοντας τη λεηλασία της Αττικής…*

Ρυθμίζοντας τη λεηλασία της Αττικής…*

Του Πάνου Τότσικα

Μέσα στον Απρίλη ανακοινώθηκε από τον υπουργό ΠΕΧΩΔΕ η κυοφορούμενη εδώ και μια δεκαετία (τουλάχιστον) αναθεώρηση του Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας (ΡΣΑ) και διανύουμε ήδη την περίοδο της λεγόμενης «διαβούλευσης».
Όπως είναι γνωστό, για πρώτη φορά η πρωτεύουσα της χώρας μας απέκτησε
θεσμοθετημένο σχεδιασμό του χώρου το 1985, με υπουργό τον Αντώνη Τρίτση, ο οποίος «έγραψε ιστορία» σύμφωνα με τα λεχθέντα του ιστορικού αρχηγού του Πανελλήνιου Σοσιαλιστικού Κινήματος Ανδρέα Παπανδρέου, αλλά απεπέμφθη από αυτό το υπουργείο μετά βαϊων και κλάδων. Ετσι, ο υποδειχθείς από τον αρχηγό, ρεαλιστής διάδοχός του Ευάγγ. Κουλουμπής (σοσιαλιστής και αυτός, θεός σχωρέστον), αποδεχόμενος πλήρως τις υποδείξεις των ανερχόμενων τότε οικονομικών συμφερόντων, ανέτρεψε χωρίς επιφυλάξεις τους στόχους του «αιθεροβάμονα» Αντ.Τρίτση (και κατ’ επέκταση του θεσμοθετημένου ΡΣΑ) περί «ανάσχεσης της επέκτασης της πόλης, αποτροπής της συγκέντρωσης πληθυσμού και οικονομικών δραστηριοτήτων στην Αττική, αποκέντρωση και περιφερειακή ανάπτυξη».
Κορυφαία στιγμή της ανατροπής του ΡΣΑ του 1985, ήταν το «φύτεμα» στον κάμπο των Μεσογείων του νέου Διεθνούς Αερολιμένα, ο οποίος αργότερα ονομάστηκε «Ελευθέριος Βενιζέλος». Ετσι, έκτοτε η περιοχή απέκτησε «ζωή» και τείνει να μετατραπεί σε ένα τεράστιο εμπορικό κέντρο με κάποια υπολείμματα γεωργικής γης (η οποία, σημειωτέον έθρεψε γενιές και γενιές ανθρώπων με προϊόντα που σήμερα συνήθως εισάγονται από «φτωχότερες» χώρες από τη δική μας…)

Το μοντέλο ανάπτυξης που κυριαρχεί πλέον στην Αττική, έχει ως ορατή συνέπεια την συγκέντρωση πληθυσμού και οικονομικών δραστηριοτήτων, την υποβάθμιση των κεντρικών περιοχών της Αθήνας , την αστικοποίηση της περιαστικής ζώνης.
Οι ορεινοί όγκοι της Αττικής, η Πεντέλη, ο Υμηττός, η Πάρνηθα, το Ποικίλο Όρος, δέχονται συνεχείς οικιστικές πιέσεις, με αποτέλεσμα τις αδιάκοπες επεκτάσεις, άλλοτε νομότυπες και άλλοτε παράνομες και αυθαίρετες.

Σπαταλώντας τη ζωή…
«…Την καταστροφή της Πεντέλης πρέπει να την δούμε σαν ένα μέρος από την καταστροφή όλης της Αττικής…Μέσα από τραυματισμένες μνήμες έρχεται η στιγμή που ο άνθρωπος πρέπει να σκέφτεται φιλοσοφικά ή ποιητικά, όπως στις στιγμές που σκέπτεται για τη ζωή ή για το θάνατο ή για την ελευθερία…
…Αν δεν γίνει μια αναμόχλευση σε βάθος των σχέσεων των ανθρώπων που αποτελούν το κοινωνικό σύνολο και αυτών που εκλέγουν για να τους εκφράσουν, τότε στα επόμενα λίγα χρόνια, μπορεί να βρεθούμε σε μια σειρά από τεράστιες δυσκολίες και καταστροφές, σε κατασπατάληση της ζωής που θα γίνεται σ’ αυτό το χώρο μια ασύμφορη ζωή, αταίριαστη στις συνθήκες εργασίας ,υγείας και της ελάχιστης αξιοπρέπειας όπου η έννοια των ωρών ευτυχίας θα αντικατασταθεί από ένα οχετό παράνοιας ,θορύβων, βιαιότητας και απάθειας. Οι συνθήκες αυτές θα οδηγήσουν σε ανάγκες και επιθυμίες φυγής…Σήμερα η μόνη διέξοδος είναι η σωτηρία της Αττικής και σε άλλη κλίμακα η σωτηρία της Ελλάδας …Μια ηθική και νοητική ανέγερση ίσως θα έφερναν σε κάποιο δρόμο, ίσως κάποιο επίπονο και γενναίο θαύμα…»

Το παραπάνω προφητικό κείμενο έχει γραφεί από τον αρχιτέκτονα Αριστομένη Προβελέγγιο το 1975. Στα τριαντατέσσερα χρόνια που μεσολάβησαν, κανένα «θαύμα» δεν έγινε.
Σήμερα η Πεντέλη εξακολουθεί να χτίζεται αυθαίρετα ή νομότυπα. Στα όρια Πικερμίου και Ραφήνας Οικοδομικοί Συνεταιρισμοί αγωνίζονται να κτίσουν μια νέα πόλη 10.000 κατοίκων, ενάντια στις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Στην Πάρνηθα, προωθείται η κατασκευή μιάς «Τεχνόπολης» καθώς και η επέκταση της δόμησης των εγκαταστάσεων του Καζίνο και του Μόν Παρνές.
Στον Υμηττό, ο οποίος θεωρείται πλέον ως ένα ενοχλητικό φυσικό εμπόδιο μεταξύ του υπερδομημένου λεκανοπεδίου της Αθήνας και του υπό ραγδαία «ανάπτυξη» κάμπου των Μεσογείων, προωθείται η έγκριση ενός Προεδρικού Διατάγματος που αντιμετωπίζει τον μισό ορεινό όγκο ως «περιαστικό- θεματικό» πάρκο. Ταυτόχρονα, ένα εκτεταμένο δίκτυο νέων αυτοκινητόδρομων, προβλέπεται να τον διασχίσει επιφανειακά και υπόγεια.

Σύμφωνα με δημοσιευμένη έρευνα (Καθημερινή 20/4/2008),το 65% των κατοίκων της Αθήνας δήλωσε ότι εάν μπορούσαν να φύγουν, θα την εγκατέλειπαν.
Ωστόσο, για τα επόμενα χρόνια, ο νέος στρατηγικός στόχος που κυριαρχεί είναι «…της βελτίωσης της ανταγωνιστικότητας και ενίσχυσης του ρόλου της Αθήνας ως διεθνούς και ευρωπαϊκής μητρόπολης και ως πόλης – πύλης για την νοτιο-ανατολική Ευρώπη»…

Φαίνεται ότι κάποια οργανωμένα συμφέροντα, εν μέσω παγκόσμιας οικονομικής κρίσης, οικολογικής κατάρρευσης και εξαθλίωσης εκατομμυρίων ανθρώπων, ψάχνουν νέα πεδία λεηλασίας του χώρου, με όχημα αυτή τη φορά το ταλαίπωρο «Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας»…


*Προδημοσίευση από το περιοδικό «ΓΑΛΕΡΑ» Νο 44

ΙΕΡΑ ΟΔΟΣ νέο blog

ΙΕΡΑ ΟΔΟΣ νέο blog
www.ieraodo.blogspot.com

«Εκεί που φύτρωνε φλισκούνι κι άγρια μέντακι έβγαζε η γη το πρώτο της κυκλάμινοτώρα χωριάτες παζαρεύουν τα τσιμέντακαι τα πουλιά πέφτουν νεκρά στην υψικάμινο.»
Νίκος Γκάτσος «Ο εφιάλτης της Περσεφόνης»
ΙΕΡΑ ΟΔΟΣ… Κάποιοι την έμαθαν από τα μαγαζιά της νύχτας και τους τραγουδιστάδες που σαν μαγνήτες συγκεντρώνουν πελάτες και Ι.Χ. σ΄ ένα δρόμο που «Δεν έπρεπε να κυλάμε με αμάξια… όπως σ’ έναν αυτοκινητόδρομο τούτο είναι μια ιεροσυλία… Αυτό τον δρόμο τον χάραξαν πόδια παγανιστικά, πόδια ευλαβικά, πορευόμενα προς τη μύηση, προς την Ελευσίνα…» Χένρι Μίλερ, 1939.
ΙΕΡΑ ΟΔΟΣ… Κάποιοι άλλοι, «φίλαθλοι» αυτή τη φορά, θα την μάθουν πηγαίνοντας να παρακολουθήσουν «ματς», στο νέο γήπεδο του ΠΑΟ στην ευλογημένη περιοχή του Ελαιώνα… Υπάρχει μια μικρή περίπτωση, αν δεν ακυρωθούν τα σχέδια του κ.Βωβού, να καταφθάνουν χιλιάδες Ι.Χ. καθημερινά με καταναλωτές «καθοδηγούμενοι» από τις, παράνομες τις περισσότερες φορές, διαφημίσεις των ελληνικών δρόμων, για να ξετινάξουν τα ράφια του νέου MALL.
ΙΕΡΑ ΟΔΟΣ…. Εμείς επιλέξαμε άλλον δρόμο. Αποφασίσαμε να αναδείξουμε την ιστορία της περιοχής, να υπερασπίσουμε «τη μνήμη ενάντια στη λήθη», που είναι «ο αγώνας του ανθρώπου ενάντια στην εξουσία» όπως ισχυρίζεται ο συγγραφέας Μίλαν Κούντερα. Θα το επιδιώξουμε ανασύροντας από το συλλογικό «σεντούκι» μας βιβλία, φωτογραφίες, πίνακες ζωγραφικής, περιγραφές, βιβλία, μουσική, ποίηση και προβάλλοντας τα μνημεία κατά μήκος των είκοσι δύο Ιερών χιλιομέτρων της Ιεράς Οδού αλλά και ολόκληρης της Δυτικής Αθήνας.
ΙΕΡΑ ΟΔΟΣ… Εμείς εξακολουθούμε να εμπνεόμαστε από το «φλισκούνι και την άγρια μέντα» του Γκάτσου, από τον Περικλή Γιαννόπουλο, λάτρη του ελληνικού τοπίου που αυτοκτόνησε γαντοφορεμένος επάνω σ΄ ένα άσπρο άλογο στη θάλασσα του Σκαραμαγκά, από τις φαλαρίδες, τους ερωδιούς και τους Κύκνους των Ρειτών (Λίμνη Κουμουνδούρου), από τις πέρδικες του Ποικίλου, από τις περιγραφές του Παυσανία, του Σατωμπριάν, του Χένρι Μίλερ, από τα απορημένα βλέμματα των μαθητών που με φωτισμένους δασκάλους ανακαλύπτουν τα ίχνη της Ιεράς Οδού και βαδίζουν στα αχνάρια της.
ΙΕΡΑ ΟΔΟΣ…. Στο blog θα επιχειρήσουμε να συνδυάσουμε την ιστορική κληρονομιά με τη σημερινή πραγματικότητα και το μελλοντικό όραμα για μια Ελλάδα και έναν Κόσμο που «οι άνθρωποι, οι κοινωνικές ανάγκες, η πολιτιστική κληρονομιά και το περιβάλλον θα είναι πάνω από τα κέρδη».

Λιμνοθάλασσα Γιάλοβας και Γήπεδα Γκολφ

Λιμνοθάλασσα Γιάλοβας και Γήπεδα Γκολφ
Το βίντεο αυτό δημιουργήθηκε από την "Κίνηση για την Προάσπιση του Φυσικού Πλούτου στην Πυλία - ΧΑΜΑΙΛΕΩΝ".Σκοπό έχει την ανάδειξη της φυσικής ομορφιάς της περιοχής της Γιάλοβας Πύλου και την καταστροφή που θα υποστεί με την κατασκευή της Π.Ο.Τ.Α. (Περιοχή Ολοκληρωμένης Τουριστικής Ανάπτυξης) από τον εφοπλιστή Κωνσταντακόπουλο και την συγχρηματοδότηση του κράτους.Για να κατεβάσετε το βίντεο: http://s1.qshare.com/get/840030/teliko_limnothalassa.wmv.htmlΓια περισσότερες πληροφορίες: http://chameleontas09.blogspot.com/ή στο mail: chameleontas09@gmail.com

Παναττικό Δίκτυο

Παναττικό Δίκτυο
Κινημάτων Πόλης & Ενεργών Πολιτών
Συντονιστική Επιτροπή



ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ (1)

Συνεδρίαση του Συντονιστικού της 24ης Απρίλη 2009


Θέμα: Συνέλευση του ΠΔΚΠ, Κυριακή 17 Μαΐου στην Ελευσίνα

Αγαπητοί συναγωνιστές,

Συνέχεια των προηγούμενων συνεδριάσεων και του διαλόγου που αναπτύχθηκε στο διαδίκτυο, οι εταίροι που συνεδρίασαν την Παρασκευή 24 Απριλίου 2009 επέλεξαν την πόλη της Ελευσίνας ως τόπο διεξαγωγής της συνέλευσης του ΠΔΚΠ.

Η επιλογή έγινε παίρνοντας υπ΄ όψιν μας:
1. Tην σοβαρότητα των προβλημάτων στην περιοχή (εκπομπή ρύπων, επέκταση ΕΛΠΕ (πρώην ΠΕΤΡΟΛΑ), εργοστάσιο παραγωγής ενέργειας στη Χαλυβουργική κ.λπ.)
2. Τις διευκολύνσεις που παρέχουν τα κινήματα που αναπτύσσονται στη Δυτική Αττική.

Ο χώρος διεξαγωγής είναι το πρώην εργοστάσιο της ΕΛΑΙΟΥΡΓΙΚΗΣ, το οποίο βρίσκεται στο κέντρο της Ελευσίνας, διαθέτει κλειστό χώρο διεξαγωγής της συνέλευσης, πάγκους για την προβολή υλικών των εταίρων, ταμπλό, κ.λπ.

Τα βασικά στοιχεία της ημέρας είναι:
ü Το πρωί θα γίνει ξενάγηση στο χώρο του λιμανιού ή στον αρχαιολογικό χώρο. (προαιρετική συμμετοχή)
ü Το απόγευμα στις 4:00 μ.μ. θα αρχίσει η συνέλευση του ΠΔΚΠ με προοπτική οι εργασίες να περατωθούν στις 8:00 μ.μ.

Πριν τη διεξαγωγή της συνέλευσης προτείνουμε όποιες συλλογικότητες ή ακτιβιστές το επιθυμούν, να διοργανώσουν σεμινάρια, συναντήσεις, εκδηλώσεις σε χώρους που τους εξυπηρετούν, τα συμπεράσματα των οποίων μπορούν να κατατεθούν στη Συνέλευση.

Προτείνουμε οι συλλογικότητες ή οι ακτιβιστές, στο διάστημα μέχρι τη συνέλευση να καταθέσουν προτάσεις, προβληματισμούς, θέσεις, εμπειρίες για θέματα που κρίνουν ότι θα μας βοηθήσουν έτσι ώστε να βελτιωθεί η δράση και η αποτελεσματικότητα του ΠΔΚΠ.

Για την καλύτερη προετοιμασία της συνέλευσης συστάθηκε Οργανωτική Επιτροπή, η οποία είναι ανοικτή να στελεχωθεί με όποιον/α επιθυμεί, που την αποτελούν οι:
Νίκος Μαρτέν nmrt@ath.forthnet.gr, Γιώργος Κόκκινος kokkinosgiorgos@yahoo.gr, Κώστας Φωτεινάκης prosanatolismoi@hotmail.com, Παναγιώτης Βωβός bihach93@yahoo.gr, Χαρά Καφαντάρη harakafantari@yahoo.gr, Ειρήνη Σινάνογλου isinan@otenet.gr.

Αυτό είναι το πρώτο Ενημερωτικό Σημείωμα για τη συνέλευση. Θα ακολουθήσουν και άλλα που θα περιγράφουν το χώρο και τον τρόπο προσέγγισης, αναλυτικότερο πρόγραμμα, παλαιότερα υλικά και προτάσεις κ.λπ.

Η Συντονιστική Επιτροπή

Κατεπείγουσα Προκαταρτική Εξέταση από την Εισαγγελία Πειραιά για τις παραβάσεις της περιβαλλοντικής νομοθεσίας στο οδικό έργο πάνω από τον Κηφισό.

ΚΙΝΗΣΗ ΠΟΛΙΤΩΝ ΜΟΣΧΑΤΟΥ «ΜΕΣΟΠΟΤΑΜΙΑ»
ΜΟΡΦΩΤΙΚΟΣ ΕΚΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ Ν. ΦΑΛΗΡΟΥ


ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ


ΘΕΜΑ : Κατεπείγουσα Προκαταρτική Εξέταση από την Εισαγγελία
Πειραιά για τις παραβάσεις της περιβαλλοντικής νομοθεσίας
στο οδικό έργο πάνω από τον Κηφισό.

Κατεπείγουσα Προκαταρτική Εξέταση διέταξε ο Προϊστάμενος της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Πειραιά για παραβάσεις των περιβαλλοντικών όρων στο οδικό έργο πάνω από τον Κηφισό ποταμό στις περιοχές Μοσχάτου, Ρέντη και Νέου Φαλήρου, μετά από καταγγελία κατοίκων της περιοχής. Μετά από τεσσερισήμισι χρόνια από τη λειτουργία του έργου ελάχιστα έχουν γίνει για την υλοποίηση των Περιβαλλοντικών Όρων από το ΥΠΕΧΩΔΕ, κατά παράβαση της περιβαλλοντικής νομοθεσίας, που υποτίθεται ότι ελέγχει και επιβάλλει. Συγκεκριμένα δεν έχουν τοποθετηθεί κατάλληλα ηχοπετάσματα, ώστε να μην εκτίθενται σε απαγορευτικές στάθμες θορύβου οι κάτοικοι, ούτε ανακυκλώνονται τα σκιασμένα από το Έργο ανήλιαγα στάσιμα νερά του ποταμού με αποτέλεσμα την ανάπτυξη μολυσματικών καταστάσεων και εντόμων, που μεταφέρουν την μόλυνση στη γύρω περιοχή. Επίσης δεν έχει αναπτυχθεί το προβλεπόμενο πράσινο, που θα λειτουργούσε σαν φίλτρο για την ατμοσφαιρική ρύπανση και ιδιαίτερα για τα «φονικά μικροσωματίδια» από τις μηχανές των αυτοκινήτων. Η αναλγησία του ΥΠΕΧΩΔΕ είναι πέρα από κάθε λογική, αφού ούτε στην θέση του 5ου Δημοτικού Σχολείου Ρέντη, που βρίσκεται σε άμεση γειτνίαση με το Οδικό Έργο φρόντισε για την τοποθέτηση ηχοπετασμάτων, σε βάρος της υγείας και του δικαιώματος στη μόρφωση των μικρών μαθητών.

Σε ερωτήματα των πολιτών η αρμόδια Διεύθυνση του ΥΠΕΧΩΔΕ, απάντησε κατά τρόπο που προσβάλει την κοινή λογική, ισχυριζόμενη ότι η προθεσμία ισχύος των περιβαλλοντικών όρων αποτελεί προθεσμία για την υλοποίησή τους, ισχυριζόμενη δηλαδή ότι καλώς το έργο λειτουργεί για τεσσερισήμισι χρόνια χωρίς να έχουν υλοποιηθεί οι περιβαλλοντικοί του όροι, με αποτέλεσμα σοβαρές συνέπειες σε βάρος της υγείας και με σοβαρή υποβάθμιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων. Σημειώνεται ότι παρά τις εκκλήσεις των πολιτών η Ειδική Υπηρεσία Επιθεωρητών Περιβάλλοντος (Ε.Υ.Ε.Π.) που υπάγεται απευθείας στον Υπουργό ΠΕΧΩΔΕ, δεν έχει ενημερώσει τους κατοίκους, ούτε έχει γνωστοποιήσει ελέγχους, τα αποτελέσματά τους και τη δρομολόγηση κυρώσεων για τις σοβαρές παραβάσεις της περιβαλλοντικής νομοθεσίας στον Κηφισό. Αναρωτιέται βέβαια ο απλός πολίτης, μπορεί η Ειδική Υπηρεσία Επιθεωρητών Περιβάλλοντος να πράξει το καθήκον της, όταν ο προϊστάμενός της είναι εν προκειμένω ο υπεύθυνος για τις σοβαρές περιβαλλοντικές παραβάσεις σε βάρος των πολιτών ;

Μπροστά σε αυτή την κατάσταση οι κάτοικοι έχουν ήδη απευθυνθεί εκτός από τις εισαγγελικές αρχές, που άμεσα αντέδρασαν, στο Συνήγορο του Πολίτη και στο Σώμα Επιθεωρητών της Δημόσιας Διοίκησης. Παράλληλα απευθύνονται στα αρμόδια Όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για να ζητήσουν τη βοήθεια τους και να τους ενημερώσουν για το τι ακριβώς συμβαίνει σε βάρος των πολιτών σε ένα μεγάλο έργο, υψηλής περιβαλλοντικής όχλησης, που έχουν χρηματοδοτήσει. Η ευθύνη για το ότι η Χώρα ακόμα μία φορά θα εκτεθεί στην Ε.Ε. για περιβαλλοντικές παραβάσεις, προφανώς και δεν ανήκει στους πολίτες, αλλά σε αυτούς που χρόνια τώρα κωφεύουν στις εκκλήσεις τους, για την προστασία της υγείας τους και του δικαιώματος στη μόρφωση των παιδιών τους και την ποιότητα της ζωής τους.


Διεύθυνση Επικοινωνίας : Λειβαδάρος Ρουσέτος
Φαληρέως 34, 18547 ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Τηλέφωνο : 6944-410331
E-Mail : livas1@otenet.gr


Μοσχάτο 15 Απριλίου 2009

ΜΗΝΥΤΗΡΙΑ ΑΝΑΦΟΡΑ

ΕΙΣΑΓΓΕΛΙΑ ΠΡΩΤΟΔΙΚΩΝ ΠΕΙΡΑΙΑ


Κον Εισαγγελέα Ποινικής Δίωξης


ΜΗΝΥΤΗΡΙΑ ΑΝΑΦΟΡΑ


Κατοίκων και Φορέων του Μοσχάτου και του Νέου Φαλήρου

Για σοβαρές παραβάσεις της περιβαλλοντικής νομοθεσίας, στο Οδικό Έργο πάνω από τον ποταμό Κηφισό στις περιοχές των Δήμων Μοσχάτου, Ρέντη και Πειραιά (Νέο Φάληρο).

Κύριε Εισαγγελέα,
Έχοντας υπόψη το άρθρο 28 του Νόμου 1650/86, καταθέτουμε σήμερα ενώπιόν σας μηνυτήρια αναφορά κατά παντός υπευθύνου, συμπεριλαμβανομένων και παραλείψεων των υπηρεσιών ελέγχου, για σοβαρές παραβάσεις της περιβαλλοντικής νομοθεσίας, στο οδικό έργο στις περιοχές του θέματος.

Επισημαίνοντας ότι :

· Οι παραβάσεις αυτές αφορούν έργο υψηλής περιβαλλοντικής όχλησης το οποίο κατατάσσεται στην κατηγορία Α1, σύμφωνα με την προηγούμενη κατάταξη (ΚΥΑ 69269/90, ΦΕΚ 678Β/1990), όσο και με την ισχύουσα (Απόφαση 15393/2332, ΦΕΚ 1022Β/2002)

· Η υποβάθμιση του αστικού περιβάλλοντος, στις ανωτέρω περιοχές είναι δραματική, με σοβαρές επιπτώσεις στους κατοίκους.

· Η τυχόν επίκληση έλλειψης κονδυλίων για την μη υλοποίηση των εγκεκριμένων περιβαλλοντικών όρων (Α.Π. 22589/95/7-3-1997, επισυνάπτεται, σχετικό 1), θα αποτελούσε αυτόματα απόδειξη παράβασης του περιβαλλοντικού όρου (δ3), όπου ορίζεται ότι «Ο κύριος του έργου οφείλει, από τις πιστώσεις για την κατασκευή και λειτουργία του έργου, να εξασφαλίζει κατά προτεραιότητα τις απαιτούμενες δαπάνες για τα έργα προστασίας του περιβάλλοντος (έργα φύτευσης, ηχοπετάσματα κλπ).

· Οι κάτοικοι έχουν καταθέσει ενώπιον των αρμοδίων αρχών, έντονες διαμαρτυρίες (επισυνάπτονται σχετικό 2) για την μη υλοποίηση περιβαλλοντικών όρων, που σχετίζονται άμεσα με την διαφύλαξη της υγείας τους, χωρίς μέχρι σήμερα πλέον των τεσσάρων ετών από την λειτουργία του έργου, οι περιβαλλοντικοί αυτοί όροι να έχουν υλοποιηθεί.

Ζητούμε την ποινική δίωξη κατά παντός υπευθύνου για ενέργεια ή παράλειψη, που σχετίζεται με την παράβαση των περιβαλλοντικών όρων του οδικού έργου υπεράνω του Κηφισού ποταμού στις περιοχές Μοσχάτου, Νέου Φαλήρου και Ρέντη και ιδιαίτερα των παρακάτω εγκεκριμένων περιβαλλοντικών όρων :

1. Όρος (δ10), σύμφωνα με τον οποίο τα στάσιμα νερά, που δημιουργούνται κατά την ξηρά περίοδο στο προς την εκβολή τμήμα της κοίτης, θα πρέπει (ι) να ανανεώνονται με σχετικές αντλήσεις και (ιι) να αερίζονται μέσω φυσητήρων και καταλλήλων διαχυτήρων. Η μη υλοποίηση μέχρι σήμερα του όρου αυτού έχει αποτέλεσμα τη δημιουργία λόγω στάσιμων υδάτων μολυσματικών καταστάσεων και εντόμων, που μεταφέρουν τη μόλυνση στην γύρω περιοχή.

2. Όρος (δ22), που αφορά στην τοποθέτηση ηχοπετασμάτων για την προστασία των κατοίκων από το θόρυβο. Ηχοπετάσματα τοποθετήθηκαν μόνο σε τμήμα του οδικού έργου, αλλά και στο τμήμα αυτό δεν έχουν μελετηθεί κατάλληλα και δεν είναι αποτελεσματικά, όπως προκύπτει από μετρήσεις θορύβου της αρμόδιας υπηρεσίας του ΥΠΕΧΩΔΕ (Επισυνάπτονται σχετικά έγγραφα. Σχετικά 3 και 4). Είναι χαρακτηριστική η περίπτωση του 5ου Δημοτικού Σχολείου Ρέντη, σε άμεση γειτνίαση με το οδικό έργο, χωρίς καμία προστασία των μαθητών του από τον θόρυβο (Επισυνάπτονται φωτογραφίες).

3. Όρος (δ24), που αφορά τη διενέργεια ετησίων μετρήσεων θορύβου και συμπλήρωση δελτίων αποτελεσμάτων. Τέτοιες μετρήσεις έγιναν τα έτη 2004 και 2005 (σχετικά 3 και 4) και τα αποτελέσματά τους έδειχναν σημαντικές υπερβάσεις των νόμιμων ορίων θορύβου. Έκτοτε οι μετρήσεις αυτές, εξ όσων γνωρίζουμε, δεν επαναλήφθηκαν κατά παράβαση του ανωτέρω περιβαλλοντικού όρου.

Άποψη του προαυλίου του 5ου Δημοτικού Σχολίου Ρέντη.
Διακρίνεται ο αυτοκινητόδρομος, χωρίς ηχοπετάσματα.

Τα ηχοπετάσματα δεν καλύπτουν τις όλες τις κατοικημένες περιοχές.
Περιοχές κατοικίας στο Ρέντη χωρίς μέτρα προστασίας από τον θόρυβο.

Θέση στο Νέο Φάληρο με ηχοπετάσματα. Τα ανώτερα διαμερίσματα των πολυκατοικιών (προκύπτει και από τις μετρήσεις) δεν καλύπτονται.


4. Όρος (δ25), που αφορά ρυθμίσεις για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής. Οι κάτοικοι των εν λόγω περιοχών δεν έτυχαν καμίας τέτοιας δράσης ή έργου για την βελτίωση της ποιότητας της ζωής τους, που έχει έντονα υποβαθμιστεί από την λειτουργία του οδικού έργου.

5. Όρος (δ27), που αφορά την πρόοδο περιβαλλοντικών έργων παράλληλα με την εκτέλεση του έργου και που εκ του αποτελέσματος προκύπτει ότι δεν υλοποιήθηκε.

Τέλος παρακαλούμε να εξεταστεί κατά την ανακριτική διαδικασία, αν έχει υλοποιηθεί ο περιβαλλοντικός όρος (δ7), που σχετίζεται άμεσα με την προστασία από πλημμύρες των περιοχών του έργου. Συγκεκριμένα να εξεταστεί, ποια είναι τα έργα που υλοποίησης του όρου αυτού και ποια έργα διενεργήθηκαν τα τελευταία τρία έτη για τον καθαρισμό των σκεπασμένων τμημάτων του ποταμού από φερτά υλικά.

Μοσχάτο, 10 Νοεμβρίου 2008


Συνημμένα :
1. ΑΕΠΟ του Οδικού Έργου
2. Έντονες διαμαρτυρίες κατοίκων
3. Αποτελέσματα δύο (2) Μετρήσεων Θορύβου ΥΕΑΡΘ/ΥΠΕΧΩΔΕ
4. Π.Δ. για όρια θορύβου


Οι φορείς και οι κάτοικοι της περιοχής