Τρίτη, 11 Μαρτίου 2008

ΟΧΙ ΣΤΟ MALL ΓΑΛΑΤΣΙΟΥ ΚΑΙ ΣΤΟ MALL No 2 ΣΤΟ ΜΑΡΟΥΣΙ

ΟΧΙ

ΣΤΟ MALL ΓΑΛΑΤΣΙΟΥ ΚΑΙ ΣΤΟ MALL No 2 ΣΤΟ ΜΑΡΟΥΣΙ

ΚΟΙΝΗ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΠΑΡΑΤΑΞΕΩΝ ΚΑΙ ΦΟΡΕΩΝ ΤΩΝ ΔΗΜΩΝ ΑΜΑΡΟΥΣΙΟΥ, ΓΑΛΑΤΣΙΟΥ, ΝΕΟΥ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ, ΝΕΑΣ ΙΩΝΙΑΣ ΚΑΙ ΧΑΛΑΝΔΡΙΟΥ

1. ΤΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ

Τα τελευταία χρόνια η Αθήνα υφίσταται μια τριπλή επίθεση: σαν πόλη, στο περιβάλλον που αναπνέουμε και στη δομή του εμπορίου της. Το πρόσχημα αυτής της επίθεσης είναι η αξιοποίηση των Ολυμπιακών ακινήτων. Τρεις είναι και οι στυλοβάτες αυτής της επίθεσης, που βρίσκονται σε στενή συνεννόηση μεταξύ τους.
Ø Πρώτος στυλοβάτης είναι το Υπουργείο Οικονομικών που διαμορφώνει στη συγκεκριμένη περίπτωση τη κυβερνητική πολιτική και το νομοθετικό πλαίσιο. Με το Ν. 3342/2005 που ψήφισε η Ν.Δ. εκχωρούνται σε ιδιώτες επενδυτές από την ΟΛΥΜΠΙΑΚΑ ΑΚΙΝΗΤΑ Α.Ε. το Ολυμπιακό Γυμναστήριο Γαλατσίου και το Διεθνές Κέντρο Ραδιοτηλεόρασης στο Μαρούσι για τη κατασκευή εμπορικών κέντρων 45.000 τ.μ. και 48.000 τ.μ. αντίστοιχα, μεγάλων όσο και το MALL στη Νερατζιώτισα περίπου. Με το Ν. 3377/2005 η αδειοδότηση εμπορικών κέντρων στην Αθήνα – σε αντίθεση με τη περιφέρεια – δεν οφείλει να λάβει υπόψη της την επίδραση στη τοπική οικονομία, την επίπτωση στο περιβάλλον και την επιβάρυνση από τις μετακινήσεις! Η απορύθμιση της αγοράς συνεχίζεται με νέα υπουργική απόφαση του 2007 που εξαιρεί όσα καταστήματα λειτουργούν σ’ εμπορικά κέντρα από το νόμο για τις εμπορικές μισθώσεις, δίνοντας τη δυνατότητα του συμψηφισμού του ΦΠΑ στα μισθώματα.
Ø Δεύτερος στυλοβάτης είναι το στενό πρωθυπουργικό περιβάλλον που προωθεί με κάθε θεμιτό κι αθέμιτο τρόπο αυτή τη πολιτική, συγκεκριμένα οι Σπ. Κλαδάς και Χρ. Χατζηεμμανουήλ, προϊστάμενοι μέχρι πρόσφατα της Γ.Γ. Ολυμπιακής Αξιοποίησης και των Ολυμπιακών Ακινήτων Α.Ε. αντίστοιχα. Μερικά από τα μέσα που χρησιμοποίησαν σχετικά, ήσαν οι παραπλανητικές υποσχέσεις όπως και η διαμοίραση μεγάλου μέρους της κινητής Ολυμπιακής περιουσίας για να κλείσουν στόματα και να έχουν ευνοϊκή δημοσιότητα.
Ø Τρίτος στυλοβάτης αυτής της εισβολής στη πόλη είναι μεγάλα τραπεζικά, κατασκευαστικά και εμπορικά συμφέροντα με κερδοσκοπικά κίνητρα.
Ο όμιλος ΧΑΡΑΓΚΙΩΝΗ έχει αναλάβει την ανάπτυξη του νέου MALL στο Γαλάτσι και ο όμιλος ΛΑΤΣΗ το MALL No 2 στο Μαρούσι (πέρα από το MALL που ήδη λειτουργεί στη Νερατζιώτισα). Και στις δυο περιπτώσεις προηγείται η εσωτερική κατεδάφιση των Ολυμπιακών εγκαταστάσεων, που η αξία τους ξεπερνά συνολικά τα 130 εκατ. € και που δημιουργήθηκαν με δημόσιο χρήμα, δηλαδή με λεφτά των φορολογούμενων. Ο όμιλος ΧΑΡΑΓΚΙΩΝΗ έχει ήδη εργολάβο κατεδάφισης, εγκατεστημένο μέσα στο Ολυμπιακό Γυμναστήριο με τηλέφωνα εργοταξίου. Η άδεια κατεδάφισης που πήρε πρόσφατα από το ΥΠΕΧΩΔΕ έχει ανασταλεί προσωρινά για τυπικούς λόγους. Συγκεκριμένα, λόγω γειτνίασης με την Ομορφοκλησιά, βυζαντινό μνημείο του 12ου αιώνα, απαιτείται η προηγούμενη έγκριση της διεύθυνσης Βυζαντινών Αρχαιοτήτων του Υπουργείου Πολιτισμού.
Γεννάται το ερώτημα εάν στο ΥΠ.ΠΟ., μετά τη φαυλότητα που επικράτησε τα τελευταία χρόνια στη διοίκησή του, θα υπάρξουν αντιστάσεις στα ιδιωτικά συμφέροντα που απειλούν τη κληρονομιά μας. Το ίδιο ισχύει και για τη Γεν. Δ/νση Περιβάλλοντος του ΥΠΕΧΩΔΕ, θα αφήσει να προχωρήσει η κατεδάφιση κι ανάπτυξη του νέου MALL, χωρίς να έχει προεγκρίνει τους περιβαλλοντικούς όρους της νέας υπερεντατικής χρήσης; Το ερώτημα το θέτει η ίδια η διεύθυνση Βυζαντινών Αρχαιοτήτων του ΥΠ.ΠΟ. Το θέμα αφορά ασφαλώς και την αυτοδιοίκηση. Προσπάθησαν, προσπαθούν και θα προσπαθήσουν να εκμαυλίσουν τις δημοτικές αρχές με κάποια ανταποδοτικά ψίχουλα για να εξασφαλίσουν την ανοχή τους στο επιχειρούμενο έγκλημα. Οι πολίτες όμως των γύρω Δήμων είναι σε εγρήγορση. Και θα είναι αμείλικτοι.

2. ΟΙ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΕΣ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ

Δεν υπάρχει καμία μελέτη για τη χωροθέτηση ή τη πολεοδομική βιωσιμότητα των μεγάλων εμπορικών κέντρων στην Αθήνα. Το υφιστάμενο MALL στο Μαρούσι, το MALL στο Γαλάτσι και το MALL No 2 στην Κηφισίας βρίσκονται σε απόσταση περίπου 2 χλμ. μεταξύ τους και έχουν ουσιαστικά την ίδια σφαίρα επιρροής. Σ’ ένα μικρό τρίγωνο εγκαθίστανται 3 μεγάλα MALL επειδή έτυχε να βρίσκονται εκεί Ολυμπιακές εγκαταστάσεις που λειτούργησαν ελάχιστα, ενώ εδώ θα έχουμε την εντατικότερη δυνατή χρήση για τουλάχιστον 40 χρόνια. Το MALL στη Νερατζιώτισα είχε το 2007 12,5 εκατ. επισκέπτες, ενώ στο καθένα από τα σχεδιαζόμενα MALL Γαλατσίου και Κηφισίας αναμένονται άλλοι 10-12 εκατ. επισκέπτες μόνο στο 1ο χρόνο λειτουργίας τους. Αυτά τα MALL δεν ενσωματώνονται στη πόλη και θα ενισχύσουν τη γραμμική ανάπτυξη στις Λ. Βεΐκου, Κηφισίας κι Αττική Οδό, δηλαδή ότι το χειρότερο για τη βιωσιμότητα της πόλης. Συρρικνώνονται δηλαδή οι ελεύθεροι δημόσιοι χώροι και ο μόνος συνεκτικός δεσμός της πόλης θα είναι πλέον οι λεωφόροι που συνδέουν τεράστια εμπορικά κέντρα.

3. ΟΙ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΕΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΕΣ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ

Στα επόμενα 8 έως 10 χρόνια δεν θα υπάρχει κανένας σταθμός Μετρό κοντά στα σχεδιαζόμενα MALL, επομένως η εξάρτηση των επισκεπτών τους από το ΙΧ θα είναι σχεδόν ολοκληρωτική. Αυτό αντιστρατεύεται το διακηρυγμένο στόχο της σημερινής κυβέρνησης να αυξήσει στο 50% το μερίδιο των Δημόσιων Συγκοινωνιών στην Αθήνα. Αντί να αποθαρρυνθεί, στη περίπτωση των νέων MALL, ενθαρρύνεται η χρήση του ΙΧ. Το Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας του ΥΠΕΧΩΔΕ που μετράει σε 24ωρη βάση μετά τους Ολυμπιακούς τη κυκλοφορία στην Αθήνα, διαπιστώνει στη περίοδο 2005-2007 αύξηση του κυκλοφοριακού φόρτου στις Λ. Βεΐκου και Κηφισίας κατά 12% και 7% με αντίστοιχη αύξηση του κορεσμού (ουρών ΙΧ) στους σηματοδοτούμενους κόμβους τους. Πρόκειται για αρτηρίες που έχουν σχεδιαστεί για υπερτοπικές συνδέσεις και όχι για παρόδιες χρήσεις.
Σημειώνεται επίσης ότι οι εκπομπές ρύπων μονοξειδίου του άνθρακα CO στις αναμονές των φαναριών δηλητηριάζουν περίπου 2.000 Αθηναίους κάθε χρόνο. Με τα εκατομμύρια επισκεπτών με ΙΧ στα νέα MALL, το μποτιλιάρισμα στις Λ. Βεΐκου και Κηφισίας θα γίνει κυριολεκτικά αφόρητο. Για τις δεκάδες εκατομμυρίων πρόσθετων ωρών καθυστέρησης λόγω της κίνησης των νέων MALL, δεν θα επιβαρυνθούν προφανώς οικονομικά οι ιδιώτες κερδοσκόποι αλλά η κοινωνία. Η πρόσθετη κυκλοφορία θα διαχυθεί στα τοπικά οδικά δίκτυα και θα προκαλέσει αυξημένα επίπεδα θορύβου και ενόχλησης σε πολλές γειτονιές. Για παράδειγμα, η ησυχία των κατοίκων της Νεάπολης Ν. Ιωνίας που ζουν κοντά στο σχεδιαζόμενο MALL Γαλατσίου θα χαθεί με το συνεχή θόρυβο οριστικά. Στο γειτονικό Άλσος Βεΐκου οι επισκέπτες και οι περίοικοι, αντί να αναπνέουν οξυγόνο θα εισπνέουν καυσαέρια. Το σχεδιαζόμενο MALL θα απαξιώσει το Άλσος Βεΐκου, βασικό υπερτοπικό πόλο αναψυχής του Λεκανοπεδίου. Τα Τουρκοβούνια δεν θα μπορέσουν πια να προστατευθούν και να αναδασωθούν. Αντί να αποφορτιστεί το περιβάλλον με δενδροφύτευση, επιχειρείται η επιβάρυνσή του με ένα τεράστιο MALL.
Στο Μαρούσι το νέο MALL θα λειτουργήσει σε «γειτονιά» που είναι ήδη κυκλοφοριακά κορεσμένη από τη λειτουργία του εμπορικού κέντρου AVENUE , του Νοσοκομείου ΙΑΣΩ, του εκθεσιακού κέντρου HELEXPO, του μεγαλοκαταστήματος MEDIA MARKT, του Κέντρου Γραπτού Τύπου (Υπουργείο Πρόνοιας), της Γερμανικής Σχολής, φυσικά του συμπλέγματος του ΟΑΚΑ αλλά και των σχεδιαζόμενων νέων δραστηριοτήτων στον περιβάλλοντα χώρο του ΟΑΚΑ και στο ίδρυμα Χατζηκώστα. Οι επιπτώσεις από τη λειτουργία του, πέρα από τους γειτονικούς Δήμους που θα είναι φυσικά άμεσες, προβλέπεται να επηρεάσουν σημαντικά και όλους τους Δήμους και τις περιοχές που εξυπηρετούνται από τον άξονα της Λεωφόρου Κηφισίας.

4. ΟΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ

Οι θέσεις εργασίας (Θ.Ε.) που θα δημιουργηθούν στα νέα MALL θα αντισταθμίσουν μόνον εν μέρει τις διπλάσιες Θ.Ε. που θα χαθούν με τα λουκέτα των εμπόρων στις τοπικές αγορές. Τα δημοτικά τέλη που θα χαθούν μεσο-μακροπρόθεσμα με τα λουκέτα των τοπικών εμπόρων αντισταθμίζουν το 2% του τζίρου των MALL που υπόσχεται ο Ν. 3342/05 στους δήμους. Με το τεράστιο μέγεθος αυτών των MALL και το διευρυμένο ωράριο λειτουργίας τους, υπολογίζεται ότι ένα 40% τουλάχιστον της αγοραστικής δύναμης που κατευθύνεται σήμερα στο τοπικό λιανεμπόριο, θα στραφεί στα νέα MALL. Η συνήθης πρακτική των δήμων στη Γερμανία είναι να μην αδειοδοτούν εμπορικά κέντρα μεγέθους που θα προσελκύσουν περισσότερο από το 10% της τοπικής αγοράς. Η απειλή για το τοπικό εμπόριο είναι επομένως λόγω μεγέθους και γειτνίασης άμεση. Ήδη στην Αθήνα τέσσερις όμιλοι ελέγχουν το 60% του συνόλου των λιανικών πωλήσεων. Με την οριστική διαμόρφωση μονοπωλιακών συνθηκών στο λιανεμπόριο, οι τεχνητά χαμηλότερες τιμές προϊόντων στα MALL θα εκτιναχθούν προς τα πάνω. Είναι γνωστό ότι τα MALL δεν ανταγωνίζονται κύρια τις υπερτοπικές αλλά τις τοπικές αγορές.

5. ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ

Όπως γράφεται και στην ιστοσελίδα http://palaigalatsi.wordpress.com, ο δημόσιος χώρος και η δυνατότητα να ζούμε ανθρώπινα στη πόλη είναι δικαίωμα, όχι αντικείμενο κερδοσκοπίας. Στα MALL υπάρχει η ψευδαίσθηση του δημόσιου χώρου, στη πραγματικότητα όμως είναι ιδιωτικός χώρος όπου απαγορεύεται να κάτσει κάποιος κάτω, να μοιράσει προκηρύξεις, να μαζέψει υπογραφές ή να παίξει ένα μουσικό όργανο. Τα νέα MALL θα εκτοπίσουν τις σημερινές χρήσεις πράσινου, αναψυχής και άθλησης. Για ένα νέο που θα μπορούσε να παίζει με τη παρέα του κιθάρα στο πάρκο, η μόνη νόμιμη δραστηριότητα μέσα στο εμπορικό κέντρο θα είναι να αγοράζει προϊόντα και υπηρεσίες.


Σε πλήρη συντονισμό, το Υπουργείο Οικονομικών με το νέο θεσμικό πλαίσιο για τα εμπορικά κέντρα, το στενό πρωθυπουργικό περιβάλλον Κλαδά-Χατζηεμμανουήλ σαν εκτελεστές, μαζί με τους ιδιώτες κερδοσκόπους Χαραγκιώνη-Λάτση προώθησαν και προωθούν με κάθε τρόπο τα νέα MALL. Οι πολίτες όμως αντιστέκονται στα σχέδια αυτής της ισχυρής πολιτικοοικονομικής διαπλοκής συμφερόντων και θα προστατέψουν τη ποιότητα της ζωής τους που απειλείται βάναυσα. Η Πρωτοβουλία Φορέων και οι Δημοτικές Παρατάξεις πέντε (5) δήμων που θίγονται από τα νέα MALL καλούν όλους τους πολίτες, τους περιοίκους, τους νέους, τα αθλητικά σωματεία, τους εμπορικούς συλλόγους και κάθε συλλογικότητα που αρνείται την επιχειρούμενη βαρβαρότητα ΝΑ ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΘΟΥΝ ΑΜΕΣΑ, ΠΡΙΝ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΑΡΓΑ.



► ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΑΝΕΓΕΡΣΗ ΤΟΥ MALL ΣΤΟ ΓΑΛΑΤΣΙ ΚΑΙ ΤΟΥ MALL No 2
ΣΤΟ ΜΑΡΟΥΣΙ

► ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΑΠΑΞΙΩΣΗ ΤΟΥ ΑΛΣΟΥΣ ΒΕΪΚΟΥ, ΤΗΣ ΑΝΑΔΑΣΩΣΗΣ ΣΤΑ
ΤΟΥΡΚΟΒΟΥΝΙΑ ΚΑΙ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗΣ ΜΑΣ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑΣ
ΣΤΗΝ ΟΜΟΡΦΟΚΛΗΣΙΑ

► ΟΧΙ ΣΤΗ ΚΕΡΔΟΣΚΟΠΙΚΗ ΣΥΡΡΙΚΝΩΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΧΩΡΟΥ






nΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΦΟΡΕΩΝ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΩΝ ΝΕΑΣ ΙΩΝΙΑΣ – ΓΑΛΑΤΣΙΟΥ
nΔΗΜΟΤΙΚΗ ΠΑΡΑΤΑΞΗ ΓΑΛΑΤΣΙΟΥ ‘ΠΟΛΙΤΕΣ ΣΕ ΔΡΑΣΗ’
nΔΗΜΟΤΙΚΗ ΠΑΡΑΤΑΞΗ ΝΕΑΣ ΙΩΝΙΑΣ ‘ΑΡΙΣΤΕΡΗ ΟΧΘΗ’
nΔΗΜΟΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΑΜΑΡΟΥΣΙΟΥ ‘ΚΟΝΤΡΑ ΣΤΟΝ ΚΑΙΡΟ’
nΔΗΜΟΤΙΚΗ ΠΑΡΑΤΑΞΗ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ‘Η ΕΠΟΜΕΝΗ ΜΕΡΑ’
nΔΗΜΟΤΙΚΗ ΠΑΡΑΤΑΞΗ ‘ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ ΜΕ ΤΟΥΣ ΠΟΛΙΤΕΣ ΤΟΥ ΧΑΛΑΝΔΡΙΟΥ’

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

"Στα MALL υπάρχει η ψευδαίσθηση του δημόσιου χώρου, στη πραγματικότητα όμως είναι ιδιωτικός χώρος όπου απαγορεύεται να κάτσει κάποιος κάτω, να μοιράσει προκηρύξεις, να μαζέψει υπογραφές ή να παίξει ένα μουσικό όργανο. "

Δε χωράει ο νους μου την αρτηριωσκληρώτική σκέψη των πιο πολλών Ελλήνων αριστερών. Το "να μοιράσει προκηρύξεις" είναι από τα βασικά πράγματα που θέλει να κάνει ο μέσος πολίτης? Είστε σοβαροί? Τα εμπορικά κέντρα είναι πολύ δημοφιλή στην πλειοψηφία των ανθρώπων. Αλλά είναι γνωστό ότι δε σέβεστε την πλειοψηφία η οποία (όπως φαίνεται κάθε 4 χρόνια) δεν είναι μαζί σας. Και ο καθένας βλέπει, ότι όπου οι χώροι δεν φυλάσσονται ιδιωτικά, βρωμίζουν και απαξιώνονται. Αν πρέπει ΟΛΟΙ να απαιτήσουμε κάτι,δεν είναι στο ΑΝ θα χτιστούν νέα μεγάλα κτήρια, αλλά στο ΠΩΣ.Το ζητούμενο είναι το εξής (και χάρηκα πραγματικά που το διάβασα και στην ιστοσελίδα του ΣΥΡΙΖΑ Βύρωνα - φαίνεται θα απέμειναν και μερικοί σοβαροί άνθρωποι σε αυτό το τσιπρο-κόμμα του lifestyle): επέκταση σε ύψος, όχι σε πλάτος. Επιτέλους, να αναστραφεί ο γελοίος νόμος του 1985 που επιτρέπει 75% καλύψεις αλλά μόνο 27 μέτρα ύψος (παγκόσμια πρωτοτυπία). Να χτίζουμε και 20 και 40 πατώματα,αλλά με 100 μέτρα πράσινο τριγύρω υποχρεωτικά. Ο ουρανός δεν τελειώνει - το πράσινο τελειώνει με γοργούσ ρυθμούς...